HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Hvordan begynne å jogge

Hvis du aldri har løpt før eller har hatt en lang pause fra å løpe, kan terskelen være høy for å komme i gang. Lær mer om hvordan begynne å jogge.

Men hvis du blir kjent med jogging og løping, og følger et treningsprogram for nybegynnere, vil du være godt på vei til å starte en ny treningsrutine.

Før du kommer i gang

Del ditt treningsprogram og mål med legen din hvis du føler du bør ta en helsesjekk før du går i gang, og be hen vurdere planen din og eventuelle helseproblemer. Hvis du har hatt noen tidligere skader eller problemer, må du forsikre deg om at legen din er klar over dem, og spør om hen har noen forslag til hvordan du kan forebygge skader.

Bruk riktige løpesko

Heldigvis trenger du ikke mye fancy, dyrt utstyr når du skal begynne å jogge, men å få de riktige løpeskoene for fottypen din er avgjørende for komfort og forebygging av skader. Utover løpesko, trenger du ikke mye mer enn behagelig og funksjonelt treningstøy for å komme i gang. Hvis du løper utendørs, må du følge noen grunnleggende tips for hvordan du kan kle deg når det er varmt vær og kaldt vær, så du holder deg trygg og komfortabel.

Ta pauser

Før du begynner med jogging, bli kjent med hvordan du gjennomfører gå-jogge metoden. De fleste nybegynnere starter å bruke jogge-gange-teknikk fordi de ikke har utholdenhet eller kondisjon til å løpe i lengre perioder. Jogge-gå-metoden innebærer å jogge for en kort periode og deretter ta en gåpause. Når du fortsetter med denne metoden, er målet å forlenge tiden du løper og redusere gåtiden. Selvfølgelig synes noen løpere at gåturer er så fordelaktige at de fortsetter å ta dem selv når utholdenhet og kondisjon forbedres.

Følg treningsprogram for nybegynnere

Å følge en treningsplan vil ikke bare bygge opp løpsdistansene dine, men det vil også hjelpe deg å holde deg motivert. Å vite at du har planlagt løp som skal fullføres, vil holde deg på sporet. Før du begynner å jogge, må du imidlertid sørge for at du varmer opp ordentlig. En god oppvarming signaliserer kroppen din at den snart må begynne å jobbe. Ved sakte å øke pulsen hjelper oppvarmingen deg til å minimere stress på hjertet ditt når du starter joggeturen. Start treningsøkta med en rask spasertur, etterfulgt av veldig lett jogging i noen minutter. Du kan også gjøre noen oppvarmingsøvelser. Avslutt alltid treningen med en langsom joggetur på fem minutter, eller gå for å kjøle deg ned. Nedkjølingen gjør at pulsen og blodtrykket kan falle gradvis.

Flere viktige tips for nybegynnere

  • Bruk pusten som guide når du jogger. Du bør kunne fortsette en samtale mens du løper, og pusten din skal ikke være tung. Ikke bekymre deg for tempoet ditt per kilometer – hvis du kan bestå “samtaltesten” og snakke i komplette setninger uten å gispe etter luft, jogger du i riktig hastighet.
  • Forsikre deg om at du puster inn gjennom nesen og munnen og puster ut gjennom munnen. Riktig pust og å ta dype magepust hjelper deg med å unngå irriterende hold eller kramper.
  • Riktig løpeteknikk er nøkkelen til å forebygge skader og utmattelse.
  • Drikk vann mot slutten av treningsøkten for å rehydrere. Hvis det er varmt og fuktig, bør du også drikke vann halvveis i løpet av treningsøkten.
  • Etter treningsøkta bør du tøye ut for å forbedre fleksibiliteten fordi musklene dine blir varmet opp. Det er også en avslappende måte å avslutte en treningsøkt på. Prøv noen av disse strekningene som retter seg mot bestemte områder som ofte blir stramme under og etter løping.

Relaterte artikler:

Jogging fart

Trene rolig jogging

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!