Hvor raskt kan du løpe halvmaraton

0
304
Hvor raskt kan du løpe halvmaraton

Bruk en VDOT løpekalkulator for å estimere hvor raskt du kan løpe halvmaraton basert på kortere distanser du har løpt tidligere.

Hva er VDOT?

VDOT er en måling av løpsform og blir beregnet ut hvilken tid du har løpt en viss distanse. Formelen er utarbeidet av dr. Jack Daniels en anerkjent løpetrener. VDOT nummeret reflekterer en gjennomsnittlig løpers maksimale VO2 nivå. I de fleste tilfeller er VDOT mer nyttig enn maksimal VO2, fordi den reflekterer faktisk formnivå, heller enn en måling av VO2 i et labratorium. Jack Daniels’ løpeformel beregner de ideelle treningshastighetene basert på tidligere løpeprestasjoner. Jo raskere du er i et løp, desto høyere tempo må du holde innenfor forskjellige typer løpetrening. Merk deg at VDOT ikke er et akronym, men en forkortelse av VO2max, uttalt “V-dot-O2max”. Husk at VDOT ikke er det samme som VO2max.

Estimere tid på maraton med VDOT kalkulator

Velg fanen ‘VDOT kalkulator’ i RunCulator nedenfor. Velg mellom distansene 1500, 3000, 5000, 10000, 15 km eller maraton for å få et estimat for løpstid på halmaraton. Se fanen ‘Løpstider’ for beregnet sluttid på halvmaraton. Har du en sluttid på 20 minutter på 5 km, tilsvarer det en løpstid på 1:33:12 på halvmaraton (artikkelen fortsetter under RunCulator).

RunCulator

VDOT gir deg også hastighet på trening

Under fanen ‘Hastighet på trening’ får du også en beregning på hvor stor fart du bør holde innenfor trening med varierende intensitet. Test ut og finn din hastighet som er i samsvar med intensiteten du skal holde på blant annet tempotrening og intervalltrening.

Relaterte artikler:

RunCulator

VDOT – ditt magiske nummer