Hvor ofte og hvor lenge bør du trene utholdenhet

0
47
Hvor ofte og hvor lenge bør du trene utholdenhet
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Enten du elsker eller hater det, er utholdenhetstrening viktig i ethvert treningsprogram og for god helse. Lær mer om hvor lenge og ofte du bør trene utholdenhet.

Når for eksempel løping har blitt gjort regelmessig over tid, har det vist seg å forbedre søvnkvaliteten, være til fordel for hjernens helse, stabilisere blodsukkeret og styrke knærne. Å være klar over hvor mye utholdenhetstrening du trenger, både som nybegynner og for mer erfarne, kan øke sjansene dine for å holde deg til en treningsrutine på lang sikt, og høste de helsemessige fordelene som følger med.

Hvor ofte bør du trene utholdenhet?

Det krever ikke mye å oppnå fordelene fra utholdenhetstrening. Bare ti minutters løping per uke kan gi et oppsving på humøret. Men for å oppfylle den anbefalte mengden ukentlig trening, trenger du mer enn bare 10 minutters løping per uke.

Det er anbefalt at voksne får 150 til 300 minutter aktivitet med moderat intensitet hver uke. For nybegynnere kan det være best å gjennomføre denne aktiviteten i korte økter. Det å legge inn mer enn 300 minutter aktivitet i uken din kan føre til større fordeler for hjernen din, kreftforebygging og hjertehelse. Men først må du gjøre trening til en vane.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Begynn med å forplikte deg til 10 minutter med rask gange daglig. Det er enkelt, men den vanskeligste delen er å gjøre det konsekvent. Når du blir komfortabel med dette, begynn å øke gradvis hvor mye du går fra uke til uke.

Hvis du ikke liker å gå eller løpe, bør du vurdere andre alternativer som romaskin, sykling, svømming eller andre former for styrke- og/eller spensttrening. Det viktigste er å finne en aerob aktivitet du liker.

Når du har bygget opp til omtrent 25 minutter med rask gange eller annen aktivitet per dag, har du nådd minimumsanbefalingen. Så når du først har opparbeidet deg en vane og trener konsekvent, kan du ta steget videre for å øke utholdenheten ytterligere. Da kan du veksle mellom å gå og jogge, og etter hvert øke hvor lenge du jogger og gå mindre, helt til du greier å jogge kontinuerlig uten å måtte gå eller stoppe.

Relaterte artikler:

Annonse fra MILRAB