Hvor ofte må man trene for å bygge muskler

Hvordan bør treningsuken din se ut hvis du bygger muskler? Lær mer om hvor ofte man bør trene for å bygge muskler.

Hvor ofte må du trene for å bygge muskler?

I følge en gjennomgang i tidsskriftet Sports Medicine fant forskere at du trenger å trene hver muskelgruppe to ganger i uken for å oppnå maksimale resultater. Ved å analysere 10 studier som sammenlignet muskeløkning hos mennesker som trener muskler en, to eller tre ganger i uken, oppdaget forskerne at muskler som blir trent to ganger i uken vokste mer enn i en enkelt økt.

Hvorfor er det slik? Etter løft åpnes et “vindu” for muskelvekst, som varer i omtrent 48 timer. Når de 48 timene er gått, vokser ikke muskelen lenger, med mindre du trener den igjen. Enkelt sagt, jo oftere du setter en muskel i denne tilstanden, jo større blir den. Men du må la muskelen komme seg først. Å trene en kroppsdel ​​som allerede er utmattet og sår, vil ikke føre til mer muskelvekst. Faktisk risikerer du skade. Så mens muskelen repareres, må du jobbe med en annen muskel ​​neste dag.

Studier har også sammenlignet treningsfrekvenser og funnet at folk som sprer settene sine over tre dager per uke, hadde lignende gevinst som de som trente to ganger i uken. Ideelt sett kan du dele uken din i fire økter, der du trener øvre og under del av kroppen annenhver gang.

Relaterte artikler:

Maksimal muskelstyrke

Hvor ofte bør man trene styrke

Om forfatteren