Hvor ofte må man trene for å bygge muskler

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Hvordan bør treningsuken din se ut hvis du bygger muskler? Lær mer om hvor ofte man bør trene for å bygge muskler.

Hvor ofte må du trene for å bygge muskler?

I følge en gjennomgang i tidsskriftet Sports Medicine fant forskere at du trenger å trene hver muskelgruppe to ganger i uken for å oppnå maksimale resultater. Ved å analysere 10 studier som sammenlignet muskeløkning hos mennesker som trener muskler en, to eller tre ganger i uken, oppdaget forskerne at muskler som blir trent to ganger i uken vokste mer enn i en enkelt økt.

Hvorfor er det slik? Etter løft åpnes et «vindu» for muskelvekst, som varer i omtrent 48 timer. Når de 48 timene er gått, vokser ikke muskelen lenger, med mindre du trener den igjen. Enkelt sagt, jo oftere du setter en muskel i denne tilstanden, jo større blir den. Men du må la muskelen komme seg først. Å trene en kroppsdel ​​som allerede er utmattet og sår, vil ikke føre til mer muskelvekst. Faktisk risikerer du skade. Så mens muskelen repareres, må du jobbe med en annen muskel ​​neste dag.

Studier har også sammenlignet treningsfrekvenser og funnet at folk som sprer settene sine over tre dager per uke, hadde lignende gevinst som de som trente to ganger i uken. Ideelt sett kan du dele uken din i fire økter, der du trener øvre og under del av kroppen annenhver gang.

Relaterte artikler:

Maksimal muskelstyrke

Hvor ofte bør man trene styrke

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Om forfatteren

-50%

SOMMER-SALG!

PÅ EN MENGDE

SOMMERVARER!