Hvor ofte bør man trene

0
60
Hvor ofte bør man trene
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvor ofte du bør trene avhenger av hvilke mål du har med treningen og hvor raskt du restituerer i etterkant. Lær mer om hvor ofte du bør trene.

Hvor ofte bør man trene?

  • Aerob trening. Få minst 150 minutter med moderat aerob aktivitet eller 75 minutter med kraftig aerob aktivitet i uken, eller en kombinasjon av moderat og kraftig aktivitet. Retningslinjene antyder at du sprer denne øvelsen i løpet av en uke. Større mengder trening vil gi enda større helsegevinst. Men selv små mengder fysisk aktivitet er nyttig. Å være aktiv i korte perioder hele dagen kan legge opp for å gi helsegevinst.
  • Styrketrening. Gjør styrketreningsøvelser for alle større muskelgrupper minst to ganger i uken. Målet er å gjøre et enkelt sett av hver øvelse ved å bruke et vekt- eller motstandsnivå som er tungt nok til å dekke musklene etter omtrent 12 til 15 repetisjoner.

Moderat aerob trening inkluderer aktiviteter som jogging, rask gange, svømming og klipping av plenen. Intens aerob trening inkluderer aktiviteter som løping og aerob dans. Styrketrening kan omfatte bruk av vektmaskiner, egen kroppsvekt, motstandsslynger eller aktiviteter som fjellklatring.

Som et generelt mål, bør ta sikte på minst 30 minutter med moderat fysisk aktivitet hver dag. Hvis du vil gå ned i vekt, opprettholde vekttap eller oppnå spesifikke treningsmål, må du kanskje trene enda mer. Vil du sikte enda høyere? Du kan oppnå flere helsemessige fordeler hvis du øker treningen til 300 minutter eller mer i uken.

Å redusere stillesitting er også viktig. Jo flere timer du sitter hver dag, jo høyere er risikoen for metabolske problemer. Å sitte for mye kan påvirke helsen og levetiden din negativt, selv om du får den anbefalte mengden daglig fysisk aktivitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


For lite tid til trening? Selv korte perioder med aktivitet gir fordeler. Hvis du for eksempel ikke får plass til en 30-minutters spasertur om dagen, kan du prøve noen få til noen fem-minutters turer i stedet. Enhver aktivitet er bedre enn ingen i det hele tatt. Det viktigste er å gjennomføre regelmessig fysisk aktivitet som en del av livsstilen din.

Relaterte artikler:

Hvor ofte trene løping

Hvor ofte trene intervall

Annonse fra X-LIFE