Hvor ofte bør man trene styrke

0
81
Hvor ofte bør man trene styrke
Foto: Adobe Stock

Å vite hvor mange dager du skal trene styrke kan være forvirrende. Dette gjelder spesielt hvis tiden du bruker, ikke samsvarer med målene dine.

Så om målet ditt er å å øke vekten du løfter for å få muskler, kan følgende tips hjelpe deg med å nå målet ditt tidligere og med større suksess.

Hvor ofte bør man trene styrke?

Ha som mål å trene to til tre dager per uke med styrketrening. Inkludere treningsøkter for hele kroppen som fokuserer på sammensatte øvelser. Dette er øvelser som jobber med flere muskler om gangen. Eksempler inkluderer:

  • knebøy med skulderpress
  • markløft
  • utfall med en sideveis heving
  • pushups og planke med enarmet roing

Andre viktige øvelser å inkludere i ditt styrketreningsprogram inkluderer:

  • knebøy
  • utfall
  • planker
  • armhevninger
  • markløft
  • benkpress
  • pushup dips
  • overhead press
  • pullups
  • trene crunches med ball

For å få mest mulig ut av treningsøktene dine, må du sørge for at du følger disse retningslinjene:

  • Variere intensiteten i treningsøktene dine. Inkludere både HIIT og øvelser med moderat intensitet.
  • Utfør forskjellige metoder for kondisjonstrening på en uke, som å løpe på tredemølle, sykle og svømme.
  • Bruk sirkeltrening når du løfter vekter for å holde kaloriforbrenningen høy. Sirkel innebærer å gjøre en serie øvelser etter hverandre, med korte hvile mellom hver øvelse. På slutten av rekken av øvelser hviler du vanligvis i en bestemt periode (30 til 60 sekunder) og gjentar kretsen to eller tre ganger til.
  • Ha minst to dager med hvile hver uke.

Når du trener styrke er det nødvendig å trene minst to dager per uke for å maksimere muskelveksten. Hvordan du strukturerer treningsøktene og hvor mange dager du bruker på styrketrening, avhenger av ditt nåværende formnivå.

Relaterte artikler:

Styrketrening øvelser uten utstyr

Styrketrening for eldre