Hvor ofte bør man trene kondisjon

0
376
Hvor ofte bør man trene kondisjon

Hvor ofte bør man trene kondisjon. Lær mer om hvor ofte du bør trene kondisjon, og hvilken effekt gåturer og løping kan ha for din kondisjon.

Hvor ofte bør du trene kondisjon

Kondisjon og utholdenhet går gjerne om hverandre og kan være definert som evnen til å utføre langvarig fysisk arbeid, eller aerob kapasitet. Din kondisjon blir bestemt av evnen hjertet har til å pumpe blod ut til arbeidende muskulatur, og evnen musklene har til å forbrenne tilført oksygen.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor ofte og hvordan du kan trene opp din kondisjon.

Hvordan trene opp kondisjon

Det finnes mange måter du kan trene opp din kondisjon. Hvilken måte du velger å trene opp kondisjonen velger du ut ifra preferanser, og hvor effektiv kondisjonstrening du ønsker. Mange velger å gå tur som trening eller å løpe for å trene opp kondisjon, og begge former for trening kan være effektiv. Går du tur som trening, og varierer med hvilken intensitet du går, kan det være mer enn godt nok for å holde seg i god form og få bedre kondisjon. Å trene løping kan også være effektiv trening for bedre kondisjon, og kan kanskje bidra til at du enda raskere får økt utholdenhet. Fordelene med å gå tur kan være at treningen er lite belastende, og terskelen for å gå turer kan være lavere for mange. Det vil normalt ta litt lenger tid å få kondisjon ved å gå turer. Fordeler med løping kan være at du kommer raskere i form, og opparbeider den en enda bedre utholdenhet. Ulempen er at løping er mer belastende og skadeutsatt.

Hvor ofte bør du trene kondisjon

Hvor ofte du bør trene kondisjon avhenger av om du velger å gå tur eller å løpe. Kanskje gjør du begge deler. Å løpe hver dag er noe de færreste er i stand til å gjøre, med mindre du er en eliteutøver. Gå tur derimot, er noe du kan gjøre hver dag. Selv om effekten er mindre når du går tur, sammenlignet med løping, er belastningen på kroppen mye mindre. Det samme er terskelen for å komme seg ut på gåtur. Dette er en treningsform som er overkommelig for de aller fleste for å få bedre kondisjon. Kombinerer du gåturer med noen joggeturer med lav intensitet hver uke, vil du oppnå en enda bedre effekt, uten at du overbelaster for mye. Da kan du få det beste ut av begge treningsformene, og du kan trene kondisjon hver dag!

Relaterte artikler:

Gå tur som trening

Jogging for nybegynnere