Hvor ofte bør man trene for å gå ned i vekt

0
110
Hvor ofte bør man trene for å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Husk at trening bare er én del av et vellykket vekttapsprogram. Trening kombinert med et sunt kosthold gjør at du greier å opprettholde vekten du ønsker.

Trening er bare én bit av puslespillet

Det er så mye lettere å ikke spise kalorier enn å forbrenne dem. Og husk at definisjonen av vellykket vekttap er å holde vekten. «Det er ikke vanskelig å gå ned i vekt. Hvem som helst kan gå ned i vekt. Det som er vanskelig er å opprettholde vekten. De som kombinerer et sunt kosthold og trening, greier å opprettholde en sunn vekt.

Hvor ofte bør man trene for å gå ned i vekt?

Du må forbrenne omtrent 3500 kalorier for å miste et halvt kilo. Så hvis du forbrenner 300 kalorier for en treningsøkt, vil det ta deg nesten 12 treningsøkter for å gå ned ett kilo. Hvis du reduserer kaloriinntaket med 300 kalorier i tillegg til å trene og forbrenne 300 kalorier, vil det ta deg halvparten så lang tid å miste et halvt kilo.

Hvis du vil gå ned i vekt, trener du i minst 200 minutter (mer enn tre timer) i uken med trening med moderat intensitet. Hvis du kutter kalorier og trener, kan du slippe unna 150 minutter (2 1/2 time) i uken, fordelt på ønsket antall treningsøkter. Hvis du er nybegynner, kan du begynne med 50 minutter trening i uken og øke gradvis opp til 200 minutter.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Her er åtte tips som hjelper deg å følge en vekttap trening og oppfylle dine mål.

  • Ha en treningskompis eller partner. Dette er et must, ifølge eksperter. Å ha ansvar overfor noen andre, selv om det er hunden din, holder deg på rett spor. Det er mye lettere å si nei til deg selv enn til noen andre.
  • Planlegge treningsøktene dine. Ha en kalender som viser bestemte tidspunkter for treningsøktene dine, og du vil ikke ha unnskyldning for at du ikke har tid.
  • Vei deg selv daglig. Dette er et av de beste verktøyene for å se om du går opp. Å veie deg selv daglig kan holde deg på sporet, slik at du ikke lar 300 ekstra kalorier om dagen eller en treningsøkt du droppet setter deg tilbake.
  • Ikke gjør for mye, for fort. Ikke bli overmotivert. Å løfte vekter som er for tunge eller starte med aerob trening seks dager i uken blir feil. Folk ender opp med å skade seg selv den første uken, og så gir de opp.
  • Loggføre trening. Når du loggfører tiden du trener, vil du hjelpe deg med å nå det ukentlige målet ditt. Det vil også inspirere deg mot slutten av uken, når du kan se tilbake og se hva du har oppnådd.
  • Porsjoner og kalorier er ute av kontroll når du spiser ute. Du vil nesten alltid konsumere færre kalorier i et måltid tilberedt og spist hjemme.

Relaterte artikler:

Hvor mange kalorier forbrenner man ved å gå en time

Spiser lite går ikke ned i vekt

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!