Hvor ofte bør du trene kondisjon

0
137
Hvor ofte bør du trene kondisjon

Lær mer om hvor ofte du bør trene kondisjon, og hvordan du kan gjennomføre kondisjonstrening for å bli mer utholdende.

Hva er kondisjon og kondisjonstrening

Kondisjon eller utholdenhet kan være evnen til å utføre trening med høyere puls. Bedre kondisjon kan bidra til å at du greier å utføre kondisjonstrening over et lenger tidspunkt. For å trene opp kondisjon kan du gjennomføre kondisjonstrening, som kan være alle former for trening som gjør at pulsen din går opp. Dette er trening du kan gjennomføre med lav, moderat og hard intensitet, der den mest effektive kondisjonstreningen kan være trening med lav til moderat intensitet. Hvor effektiv kondisjonstrening kan være, avhenger av hvilken form for trening du gjennomfører. Noe av den mest effektive utholdenhetstrening er løping, langrenn og aerobics. Uavhengig av hvilken kondisjonstrening som er mest effektiv, må du velge treningsformen som passer best for deg.

Frekvens på kondisjonstrening

Hvor ofte man bør trene kondisjon avhenger blant annet av hva du trener for, hvilken kondisjonstrening du gjennomfører. Ideelt bør du kunne trene opp kondisjon hver dag, men da er det viktig at du varierer hvordan du trener, for at du ikke skal få et underskudd på restitusjon, og med det økt risiko for skader. Med hvilken intensitet du gjennomfører kondisjonstrening, vil også ha stor betydning for hvor ofte du skal trene kondisjon. Gjennomfører du mye kondisjonstrening med høyere intensitet, vil det utløse større behov for hvile og restitusjon i etterkant av treningen, og følgelig bør du trene færre økter med utholdenhetstrening i uka. Trener du mye med lav intensitet, kan det være at du trene opp kondisjon gjennom enda flere treningsøkter i løpet av en uke.

Hvordan du kan trene kondisjon hver dag

Første bud når du skal trene opp kondisjon hver dag, er at du varierer med hva du trener og med hvilken intensitet. Du bør ha en noenlunde oversikt over hvor mye trening du tåler i løpet av uke, og fordele denne treningen utover ukedagene. Minimum 2 av treningsøktene bør være med så lav intensitet at du ikke avbryter restitusjonsprosessen. Da kan det være at du kan gå turer i rolig tempo eller jogge med svært lav intensitet. Som variasjon kan du også trene alternativt med sykling, svømming eller andre former for idrett, med lav intensitet. Gå i trapper kan også være en effektiv måte å trene opp kondisjon.

Kombinere kondisjonstrening med styrketrening

Å kombinere kondisjonstrening med styrketrening kan være et alternativ for å trene opp styrke og utholdenhet. Når du skal trene styrke, bør du å unngå for tung styrketrening, siden det kan gå på bekostning av kondisjonstreningen, spesielt dersom du driver tung styrketrening på beina. Styrketrening med kroppen som belastning kan i så måte være en effektiv og skånsom måte å trene opp styrke, eksempelvis, armhevinger, situps eller spensthopp. Motbakkeintervaller kan også være en meget effektiv måte å trene opp styrke i beina, og å samme tid effektiv utholdenhetstrening.

Hvor ofte bør man trene kondisjon

Hvor ofte du skal trene kondisjon, avhenger blant av hva du ønsker å oppnå med utholdenhetstreningen. Er målet å øke kondisjonen innenfor en idrett, bør du trene kondisjon jevnlig, kanskje hver dag, men som vi har vært inne på vil det kreve nøye planlegging med tanke på å få tilstrekkelig med restitusjon. Er målet ditt å trene opp og opprettholde god kondisjon, kan det holde å trene kondisjon annenhver dag.

Relaterte artikler:

Hvordan trene kondisjon

Effektiv kondisjonstrening for å løpe 10 km på 45 min