Hvor mye vann trenger kroppen

0
231
Hvor mye vann trenger kroppen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Hvor mye vann bør du drikke hver dag? Det er et enkelt spørsmål uten et enkelt svar. Lær mer om hvor mye vann kroppen trenger.

Hvor mye vann trenger kroppen?

Vann er viktig for god helse, men behovene varierer fra individ til individ. Følgende retningslinjer kan bidra til at du drikker nok væske. Studier har gitt varierende anbefalinger gjennom årene. Men ditt individuelle vannbehov avhenger av mange faktorer, inkludert helsen din, hvor aktiv du er og hvor du bor. Ingen enkel formel passer for alle. Men å vite mer om kroppens behov for væsker, vil hjelpe deg å estimere hvor mye vann du skal drikke hver dag.

Helsemessige fordeler med vann

Vann er kroppens viktigste kjemiske komponent og utgjør omtrent 60 prosent av kroppsvekten. Kroppen din er avhengig av vann for å overleve. Hver celle, vev og organ i kroppen din trenger vann for å fungere ordentlig.

  • Blir kvitt avfall gjennom vannlating, svette og avføring
  • Holder temperaturen normal
  • Smører og beskytter ledd
  • Beskytter sensitivt vev

Mangel på vann kan føre til dehydrering – en tilstand som oppstår når du ikke har nok vann i kroppen til å utføre normale funksjoner. Selv mild dehydrering kan tømme deg for energi og gjøre deg trøtt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvor mye vann trenger du?

Hver dag mister du vann gjennom pusten, svetten, urin og avføring. For at kroppen din skal fungere ordentlig, må du fylle på med vann og sunne matvarer som inneholder vann. Så hvor mye væske trenger den gjennomsnittlige, sunne voksen som lever i et temperert klima?

Retningslinjer for et tilstrekkelig daglig væskeinntak kan være:

  • Cirka 3,7 liter væske for menn
  • Cirka 2,7 liter væske om dagen for kvinner

Disse anbefalingene dekker væsker fra vann og mat. Cirka 20 prosent av det daglige væskeinntaket kommer vanligvis fra mat og resten fra drikke.

Hva med rådene om å drikke 8 glass om dagen?

Du har sikkert hørt rådene: «Drikk åtte glass vann om dagen.» Det er lett å huske, og det er et fornuftig mål. De fleste sunne mennesker kan holde seg hydrert av drikkevann og andre væsker når de føler seg tørste. For noen mennesker kan færre enn åtte glass om dagen være nok, mens andre mennesker trenger kanskje mer.

Faktorer som påvirker behov for vann

Du må kanskje endre det totale væskeinntaket ditt basert på flere faktorer:

  • Trening. Hvis du gjør noen aktiviteter som får deg til å svette, må du drikke ekstra vann for å dekke væsketapet. Det er viktig å drikke vann før og etter trening. Hvis treningen er intens og varer mer enn en time, kan en sportsdrikk erstatte mineraler i blodet ditt (elektrolytter) som går tapt gjennom svette.
  • Miljø. Varmt eller fuktig vær kan få deg til å svette mer og kreve ekstra væskeinntak. Dehydrering kan også oppstå i store høyder.
  • Generell helse. Kroppen din mister væsker når du har feber, oppkast eller diaré. Drikk mer vann eller følg legens anbefaling om å drikke rehydratiseringsløsninger. Andre forhold som kan kreve økt væskeinntak inkluderer blæreinfeksjoner og urinveisstein.
  • Graviditet eller amming. Kvinner som er gravide eller ammer, trenger ytterligere væsker for å holde seg hydrert.

Relaterte artikler:

Hvor mye vann per dag

Hvorfor er vann viktig for kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!