Hvor mye vann om dagen

0
28
Hvor mye vann om dagen
Foto: Boxed Water Is Better - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Kroppen mister konstant vann gjennom dagen, mest gjennom urin og svette, men også fra vanlige kroppsfunksjoner som å puste. Derfor er det viktig at du får rikelig med vann fra drikke og mat.

Det er mange forskjellige meninger om hvor mye vann du skal drikke hver dag. Helseeksperter anbefaler omtrent 2 liter om dagen. Noen eksperter mener imidlertid at du bør drikke vann hele dagen, selv når du ikke er tørst.

Som med det meste avhenger dette av den enkelte. Mange faktorer (både interne og eksterne) påvirker til slutt hvor mye vann du trenger.

Hvor mye vann trenger du?

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Hvor mye vann du trenger, avhenger av mange ting og varierer fra person til person. For voksne handler den generelle anbefalingen:

  • 11,5 kopper (2,7 liter) om dagen for kvinner
  • 15,5 kopper (3,7 liter) om dagen for menn

Dette inkluderer væsker fra vann, drikkevarer som te og juice, og fra mat. Du får i gjennomsnitt 20 prosent av vannet ditt fra maten du spiser.

Du trenger kanskje mer vann enn andre. Hvor mye vann du trenger, avhenger også av:

  • Hvor du bor. Du trenger mer vann i varme, fuktige eller tørre områder. Du trenger også mer vann hvis du bor i fjellet eller i stor høyde.
  • Kostholdet ditt. Hvis du drikker mye kaffe og andre koffeinholdige drikker, kan du miste mer vann gjennom ekstra vannlating. Du vil sannsynligvis også trenge å drikke mer vann hvis kostholdet ditt inneholder mye salt, krydret eller sukkerholdig mat. Eller mer vann er nødvendig hvis du ikke spiser mye fuktighetsgivende matvarer med mye vann som fersk eller kokt frukt og grønnsaker.
  • Temperaturen eller årstiden. Du kan trenge mer vann i varmere måneder enn kjøligere på grunn av svette.
  • Ditt miljø. Hvis du tilbringer mer tid utendørs i sol eller varme temperaturer eller i et oppvarmet rom, kan du føle deg dehydrert raskere.
  • Hvor aktiv du er. Hvis du er aktiv på dagtid eller går eller står mye, trenger du mer vann enn noen som sitter ved et skrivebord. Hvis du trener eller gjennomfører en intens aktivitet, må du drikke mer for å dekke vanntap.
  • Din helse. Hvis du har en infeksjon eller feber, eller hvis du mister væske gjennom oppkast eller diaré, må du drikke mer vann. Hvis du har en helsetilstand som diabetes, vil du også trenge mer vann. Noen medisiner som diuretika kan også føre til at du mister vann.
  • Gravid eller amming. Hvis du er gravid eller ammer, må du drikke ekstra vann for å holde deg hydrert. Kroppen din gjør jobben for to (eller flere), tross alt.

Påvirker vanninntak energinivåer og hjernefunksjon?

Mange hevder at hvis du ikke holder deg hydrert hele dagen, begynner energinivået og hjernefunksjonen å lide. Det er mange studier som støtter dette.

En studie hos kvinner viste at et væsketap på 1,36 prosent etter trening svekket humør og konsentrasjon og økte frekvensen av hodepine.

En annen studie som fulgte 12 menn fant at ikke å drikke vann i 36 timer hadde merkbare effekter på tretthet, oppmerksomhet og fokus, reaksjonshastighet og korttidshukommelse.

Selv mild dehydrering kan redusere fysisk ytelse. En klinisk studie på eldre, sunne menn rapporterte at bare 1 prosent tap av vann reduserte muskelstyrken, kraften og utholdenheten. Å miste 1 prosent av kroppsvekten virker kanskje ikke så mye, men det er en betydelig mengde vann å miste. Dette skjer vanligvis når du svetter mye eller i et veldig varmt rom og ikke drikker nok vann.

Hjelper det å drikke mye vann for å gå ned i vekt?

Det er mange påstander om at å drikke mer vann kan redusere kroppsvekten ved å øke stoffskiftet og dempe appetitten.

Ifølge en studie korrelerte drikking av mer vann enn vanlig med en reduksjon i kroppsvekt og kroppssammensetning. En annen gjennomgang av studier fant at kronisk dehydrering var assosiert med fedme, diabetes, kreft og hjerte- og karsykdommer. Forskere i en annen eldre studie fant at å drikke 2 liter vann på en dag økte energiforbruket med rundt 23 kalorier per dag på grunn av en termogen respons, eller en raskere metabolisme.

Å drikke vann omtrent en halv time før måltider kan også redusere antall kalorier du ender med å konsumere. Dette kan skje fordi det er lett for kroppen å feiltolke tørst med sult. En studie viste at folk som drakk en halv liter vann før hvert måltid, mistet 44% mer vekt i løpet av 12 uker, sammenlignet med de som ikke gjorde det.

Relaterte artikler:

Hvor mye vann må man drikke for å gå ned i vekt

Kan man drikke for mye vann

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!