HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40% FØR DET ER FOR SENT


Hvor mye vann må man drikke for å gå ned i vekt

I lang tid har drikkevann blitt antatt å hjelpe til med vekttap. Lær mer om hvordan det å drikke mer vann kan få deg ned i vekt.

Mange studier viser at å drikke mer vann kan være til nytte for vekttap og vedlikehold.

Vann kan få deg til å forbrenne flere kalorier

De fleste av studiene som er oppført nedenfor, så på effekten av å drikke en servering på 0,5 liter vann. Drikkevann øker mengden kalorier du forbrenner, som er kjent som hvilende energiforbruk. Hos voksne har hvileenergiforbruk vist seg å øke med 24–30% innen 10 minutter etter drikkevann. Dette varer i minst 60 minutter.

Som støtte for dette fant en studie av overvektige barn en økning på 25% i hvilende energiforbruk etter å ha drukket kaldt vann.

En studie av kvinner med overvekt undersøkte effekten av å øke vanninntaket til over 1 liter per dag. De fant at over en 12-måneders periode resulterte dette i ekstra 4,4 kg vekttap. Siden disse kvinnene ikke gjorde noen livsstilsendringer bortsett fra å drikke mer vann, er disse resultatene veldig imponerende.

Drikkevann før måltider kan redusere appetitten

Noen hevder at drikkevann før et måltid reduserer appetitten. Det ser ut til å være noe sannhet bak dette, men nesten utelukkende hos middelaldrende og eldre voksne. Studier av eldre voksne har vist at drikkevann før hvert måltid kan øke vekttapet med 4,4 kg over en 12-ukers periode.

Hvor mye vann bør du drikke?

Mange helsemyndigheter anbefaler å drikke ca. 2 liter vann per dag. Dette tallet er imidlertid ikke absolutt. Som med så mange ting, avhenger vannbehovet helt av den enkelte. For eksempel kan folk som svetter mye eller trener regelmessig trenge mer vann enn de som ikke er veldig aktive.

Husk at du også får vann fra mange matvarer og drikkevarer, som kaffe, te, kjøtt, fisk, melk og spesielt frukt og grønnsaker. Som en god tommelfingerregel, bør du alltid drikke vann når du er tørst, og drikke nok til å slukke tørsten.

Hvis du opplever at du har hodepine, er i dårlig humør, er konstant sulten eller har problemer med å konsentrere deg, kan du lide av mild dehydrering. Å drikke mer vann kan bidra til å løse dette. Basert på studiene, bør det være tilstrekkelig å drikke 1-2 liter vann per dag for å hjelpe til med vekttap.

Det anbefales heller ikke å drikke for mye vann, da det kan forårsake vanntoksisitet. Dette har til og med forårsaket død i ekstreme tilfeller, for eksempel under vanndrikkekonkurranser.

Relaterte artikler:

Går man ned i vekt av å drikke mye vann

Kan man drikke for mye vann

Om forfatteren

Av Spurt

HØSTTURER!

SPAR OPPTIL 40%

Ultra Omega 3 er den ferskeste og reneste norske lakse-omega 3 som finnes på markedet