Hvor mye vann består kroppen av

0
396
Hvor mye vann består kroppen av
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Prosentandelen av vann i kroppen vil det meste av livet være over 50 prosent. Lær mer om hvor mye vann kroppen består av.

Hvor mye vann består kroppen av

Selv om den gjennomsnittlige prosenten av vann i menneskekroppen varierer etter kjønn, alder og vekt, er en ting sikkert; Fra fødselen består mer enn halvparten av kroppsvekten av vann. Den gjennomsnittlige prosentandelen av kroppsvekten som er vann, vil forbli over 50 prosent det meste av livet, selv om det avtar over tid.

Tabeller som viser vann i prosent av kroppsvekt

I løpet av de første månedene av livet består nesten tre fjerdedeler av kroppsvekten din av vann. Den prosentandelen begynner imidlertid å avta før du fyller din første bursdag.

Den synkende vannprosenten gjennom årene skyldes i stor mer kroppsfett og mindre fettfri masse når du blir eldre. Fettvev inneholder mindre vann enn magert vev, så vekt og kroppssammensetning påvirker prosentandelen av vann i kroppen din.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Følgende tabeller representerer det gjennomsnittlige, totale vanninnholdet i kroppen din, som en prosentandel av kroppsvekten, og det ideelle området for god helse.

Vann i prosent av kroppsvekten hos voksne

Voksne Alder 12 to 18Alder 19 to 50Alder 51 og eldre
MennGjennomsnitt: 59Gjennomsnitt: 59%Gjennomsnitt: 56%
KvinnerGjennomsnitt: 56%Gjennomsnitt: 50%Gjennomsnitt: 47%
Vann i prosent av kroppsvekt hos voksne

Vann i prosent av kroppsvekten hos spedbarn og barn

Fødsel til 6 måneder6 måneder til 1 år1 til 12 år
Babyer og barnGjennomsnitt: 74%Gjennomsnitt: 60%Gjennomsnitt: 60%
Vann i prosent av kroppsvekt hos babyer og barn

Hvor blir alt vannet lagret?

Med alt dette vannet i kroppen din, kan du lure på hvor i kroppen din lagrer det. Tabellen nedenfor viser hvor mye vann som finnes i organene, vevet og andre kroppsdeler.

KroppsdelVann i prosent
Hjerne og hjerte73%
Lunger83%
Hud64%
Muskler og nyrer79%
Bein31%
Hvor vannet er lagret i kroppsdeler

I tillegg er plasma (den flytende delen av blod) omtrent 90 prosent vann. Plasma hjelper til med å føre blodceller, næringsstoffer og hormoner i hele kroppen.

Vannlagring på cellenivå

Uansett hvor det er i kroppen, blir vann lagret i:

  • intracellular fluid (ICF), væsken i celler
  • ekstracellulær væske (ECF), væsken utenfor cellene

Omtrent to tredjedeler av kroppens vann er i cellene, mens den resterende tredjedel er i ekstracellulær væske. Mineraler, inkludert kalium og natrium, bidrar til å opprettholde ICF- og ECF-balansen.

Hvorfor er vann så viktig for kroppsfunksjonen?

Vann er viktig i alle systemer og funksjoner i kroppen, og har mange ansvarsområder. For eksempel er vann:

  • en byggestein med nye celler og det viktigste næringsstoffet hver celle er avhengig av for å overleve
  • metaboliserer og frakter proteiner og karbohydrater fra maten du spiser for å gi næring til kroppen din
  • hjelper kroppen med å skylle avfall, hovedsakelig gjennom urin
  • hjelper med å opprettholde en sunn kroppstemperatur gjennom svette og respirasjon når temperaturen stiger
  • er en del av “støtdemper” -systemet i ryggraden
  • beskytter sensitivt vev
  • er en del av væsken som omgir og beskytter hjernen og en baby i livmoren
  • er hovedingrediensen i spytt
  • hjelper med å holde leddene smurt

Hvordan bestemmer du vannprosenten din?

Du kan bruke kalkulatorer på nettet for å bestemme prosentandelen av vann i kroppen din. Det er også formler du kan bruke. Watson-formelen beregner for eksempel total kroppsvann i liter.

Watson formel for menn

2,447 – (0,09145 x alder) + (0,1074 x høyde i centimeter) + (0,3362 x vekt i kg) = total kroppsvekt (TBW) i liter

Watson formel for kvinner

–2.097 + (0.1069 x høyde i centimeter) + (0.2466 x vekt i kg) = total kroppsvekt (TBW) i liter

For å få prosentandelen vann i kroppen din, antar du at 1 liter tilsvarer 1 kilo og deretter deler TBW-en din etter vekten. Det er et forenklet estimat, men det vil gi deg en ide om du er i et sunt område for prosentandel vann i kroppen din.

Hvordan opprettholder jeg en sunn vannprosent?

Å få i seg nok vann avhenger av det du spiser og drikker hver dag. Den ideelle mengden vann du bør konsumere varierer veldig, avhengig av faktorer som alder, vekt, helse og aktivitetsnivå. Kroppen din prøver naturlig å opprettholde sunne vannnivåer ved å skilles ut overflødig vann i urinen. Jo mer vann og væsker du drikker, desto mer produseres urin i nyrene. Hvis du ikke drikker nok vann, vil du ikke gå på do så mye, fordi kroppen prøver å spare væske og opprettholde en passende vannstand. For lite vannforbruk øker risikoen for dehydrering og mulig skade på kroppen.

Matvarer med mye vann

Matvarer som inneholder høye prosentandeler vann inkluderer:

jordbær og andre bær
appelsiner og andre sitrusfrukter
salat
agurker
spinat
vannmelon, kanteloup og andre meloner
skummet melk

Supper og buljonger er også for det meste vann, men pass på kaloriinnholdet og for høye nivåer av natrium, noe som kan gjøre disse alternativene litt mindre sunne.

Relaterte artikler:

Hvor mye vann per dag

Hvordan bli kvitt vann i kroppen

Annonse fra X-LIFE