Hvor mye trening tåler kroppen

0
31
Hvor mye trening tåler kroppen

Lurer du på hvor mye kroppen din tåler av trening? Trener du på grensen av hva kroppen din tåler? Lær hvor mye trening kroppen tåler og hvordan du skal vite hvor mye du kan trene.

Hvor mye trening tåler du?

Heldigvis er det ikke ofte man må ta stilling til hvor mye trening kroppen tåler. De aller fleste av oss trener godt innenfor hva vi tåler. Det bør likevel ropes et lite varsku for nybegynnere som har lite eller ingen trening i kroppen fra før av. Nybegynnere som trener løping kan raskt pådra seg overbelastning i knær og muskulatur hvis det blir for mye trening og lite restitusjon. Hvor mye trening du tåler avhenger mye av hvor raskt du restituerer. Restitusjonstiden vil stor grad bestemme hvor mye trening kroppen tåler. Når du trener mye uten at kroppen får tilstrekkelig med restitusjon, vil det på sikt ubønnhørlig føre til stagnasjon, og i verste fall overtrening og skader.

Hvordan restituere fortere

Når tilstrekkelig med restitusjon er helt avgjørende for hvor mye trening kroppen tåler, bør du tenke igjennom hvordan du kan restituere raskere. Det er verdt å merke seg at det ikke finnes noen snarveier til å restituere raskere, men det er grep du kan ta for å fremskynde restitusjon. En måte er å trene kortere økter med høyere intensitet. Korte treningsøkter med høy intensitet kan være effektive og vil kreve mindre restitusjonstid i etterkant. En annen metode er å gjennomføre stigningsløp i etterkant av trening med lav og høy intensitet. Stigningsløp vil ha god effekt ved at det kan bidra til at avfallsstoffer raskere blir transportert vekk fra muskulaturen, på grunn av økt blodgjennomstrømning. Restitusjonstrening med svært lav intensitet dagen etter en hard treningsøkt kan også fremskynde restitusjon. Den mest effektive måten for hvordan restituere fortere er antakelig å ha en plan for hvordan du skal gjennomføre restitusjon. Restitusjon bør være en like viktig del av treningsprogrammet ditt som treningen. Planlegge når du skal restituere, og restituere ellers etter behov. Hviledager etter trening vil ofte være det beste botemiddelet for at kroppen din på sikt skal tåle enda mer trening.

Hvor mye trening kroppen tåler vil variere

Det kan være store variasjoner i hvor mye den enkelte tåler av trening, og faktorer som trening, restitusjon og alder vil spille inn. Hver enkelt utøver må finne sine grenser for hvor mye kroppen tåler, og respektere diss. Lytt til kroppen. Kroppen vil si ifra om at nok er nok lenge før du går over grensen der trening bryter ned mer enn den bygger opp. Respektere disse grensene og lytt til kroppen ikke hodet.

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

Jogging som restitusjon