Intensitet på oppvarming
Intensitet på oppvarming
22. november 2018
Trene til halvmaraton med motbakketrening
Trene til halvmaraton med motbakketrening
22. november 2018
Hvor mye trening skal til

Stock.adobe.com

Hvor mye trening skal til

Hvor mye trening skal til. Lær mer om hvor mye trening som skal til for at du skal nå dine mål.

Hvor mye du må trene

Når man starter opp med trening, er det vanlig å stille seg spørsmål på hvor lenge man trene resultatene kommer. Svaret på det er at det ikke finnes noe endelig fasit på det, men at hva og hvordan du trener for å nå målene dine, gener og kosthold, kan viktig betydning for hvor mye trening som skal til.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor mye trening som skal til for at du skal oppnå dine mål med treningen.

Utgangspunktet ditt når du begynner å trene

Hvilket utgangspunkt du har når du begynner å trene, kan ha noe som for hvor mye trening som skal til. Utrente personer kan oppleve en mye raskere fremgang enn de som har trent mye fra før av, og når man har trent optimalt en stund, vil mange nå sitt potensial. Hvor mye trening som skal til når du nærmer deg ditt potensial, vil blant annet avhenge av hvor mye trening du tåler, og med hvilken intensitet du gjennomfører treningen.

En gradvis økning i treningsmengde og intensitet

Du må være tålmodig når du trener deg opp for å nå ditt fulle potensial. Hvor mye trening som skal til handler mye om å ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet. Kroppen trenger en gradvis tilvenning til mengde og intensitet for å tåle treningsbelastningen. hvor mye trening som skal til, og hvor lang tid det tar vil variere fra individ til individ. To personer kan bli like gode, og likevel ha betydelige variasjoner i hvor mye de trener.

Strukturere treningen i et treningsprogram

Å følge et fleksibelt treningsprogram, kan gjøre det enklere å gjennomføre trening, og også bidra til at du raskere når målet ditt. Treningsprogrammet må enkelt kunne tilpasses treningen du skal gjennomføre. Ved å følge et strukturert treningsprogram tilpasset deg, kan du unngå feiltrening, og dermed nå dine mål raskere. Hvor mye trening som skal til handler altså mye å trene riktig, slik at du blant annet unngår overtrening og skader.

Hvor mye trening som skal henger sammen med kostholdet

Et sunt og næringsrikt kosthold vil være avgjørende for dine resultater. Et balansert kosthold der du får i deg nok karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer og mineraler, vil ha betydning for hvor mye trening som skal til. Et balansert kosthold kan bidra til du restituerer raskere, og at du styrker skadeutsatte områder på kroppen.

Trene regelmessig

Regelmessig trening er viktig for at du skal få resultater. Kontinuitet i treningen er viktig, slik at du har en kontinuerlig og jevn formutvikling. Opphold i treningen i form av skader eller andre årsaker, kan gjøre at du blir satt tilbake i uker, og kanskje måneder og år. For at du skal se resultater på sikt, bør du som minimum ha mål om å trene 3-4 ganger hver uke.

Hvor mye trening skal til

Hvor mye trening som skal til vil avhenge av mange faktorer, ikke minst din motivasjon for å gjennomføre treningen som skal til. Selv talent og gener kan ha en viss betydning for hvor mye som skal til for at du lykkes, kan du trene deg opp slik at du når dine mål.

Relaterte artikler:

Hvor ofte trene løping

Hvordan du skal øke treningsmengden

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *