Hvor mye trening før maraton

0
108
Hvor mye trening før maraton

Lær mer om hvor mye trening du bør ha gjennomført i månedene før du skal løpe maraton, og hvordan du kan trene de siste ukene før løpet.

Trene til maraton

Det er fullt mulig for de aller fleste å trene seg opp til å gjennomføre eller løpe maraton på en bestemt tid. Hvilket treningsgrunnlag du har vil være avgjørende for hvor lenge og hvordan du bør trene i månedene før maraton. Generelt kan vi si at jo dårligere treningsgrunnlag du har, jo lenger tid bør du bruke for å bygge opp et treningsvolum i forkant av maraton. Hvilket mål du har for distansen vil også være avgjørende for hvordan du bør trene i forkant. Dersom målet er å fullføre, kan det holde å bygge opp et treningsvolum over tid, der treningen blir gjennomført med lav intensitet. Er målet å løpe maraton på best mulig tid, bør du i tillegg gjennomføre kvalitetstrening som intervalltrening og tempotrening.

Hvor mye trening før maraton for å fullføre

Trener du for å fullføre maraton, kan du som nevnt ha fokus på å ha en gradvis økning i treningsmengde, og gjennomføre trening som i all hovedsak kan være med lav intensitet. Ta utgangspunkt i ditt nåværende formnivå, og øk treningsmengden gradvis fra uke til uke. Hver tredje eller fjerde uke kan du gå ned på treningsmengden, for å sikre at du får tilstrekkelig med restitusjon. Har du dårlig treningsgrunnlag fra før av, kan det være lurt å starte opptreningen allerede ett år i forveien, for å ha en jevn og god formutvikling, der du øker treningsmengden litt fra uke til uke.

Hvor mye trening før maraton for å løpe på en bestemt tid

For å løpe maraton på en bestemt tid eller best mulig tid, bør du i tillegg til trening med lav intensitet også gjennomføre noe trening med moderat til hard intensitet. Trening med høyere intensitet bør ikke utgjøre mer enn 20 prosent av den totale treningsmengden i løpet av en uke. Trene variert med intervalltrening, tempotrening og fartslek. Også når du trener for å løpe maraton på en bestemt, bør du ha en gradvis økning i treningsmengde med utgangspunkt i eget formnivå. Sørg for å få tilstrekkelig med restitusjon etter trening med høyere intensitet og langturer.

Hvor mye trening før maraton

De siste tre ukene før maraton bør du ha en gradvis nedtrapping i hvor mye du trener. Eksempelvis kan du gå ned til 80-60-50 prosent i treningsmengde disse siste ukene før maraton. Gjennomføre treningen som vanlig, men gå ned på treningsmengden.

Hvor mye trening før maraton vil henge sammen med ditt formnivå og hvor mye trening du tåler. Å ha et langsiktig perspektiv når du skal trene til maraton er alltid lurt, fordi da kan ha en gradvis økning i treningsmengde, og med det også redusere risikoen for skader. Har du som mål å løpe distansen på en bestemt tid, bør du sette deg realistiske mål. Du bør også ta høyde for at det vil være faktorer på løpsdagen som kan gjøre at du ikke greier å løpe så fort som du er trent for, eksempelvis dagsform og temperatur. Når du stiller på startstreken bør du være dønn ærlig med deg selv. Ikke sett opp en fart ut ifra den formen du skulle ha hatt, men etter den formen du er i, med forbehold om dagsform og temperatur når du skal løpe.

Relaterte artikler:

Trene til maraton med gradvis økning av treningsmengde og intensitet

Hvordan trene til maraton