Hvor mye trening før halvmaraton

0
238
Hvor mye trening før halvmaraton

Hvor mye trening før halvmaraton. Lær mer om hvor mye trening du bør gjennomføre de 2-3 siste ukene før halvmaraton.

Trening ukene før halvmaraton

Du kan trene som normalt inntil det er et par uker igjen til halvmaraton. De 2 siste ukene kan du begynne å trappe ned noe på treningsmengden. Det som er viktig for deg den siste tiden før halvmaraton er å opprettholde kontinuitet i treningen. Du bør ikke la være å trene løping med høyere intensitet, men heller trappe ned på hvor mye du trener. Litt avhengig av hvilke treningsmengder du har hatt i forkant av halvmaraton, bør du redusere treningsmengden til 60-70 prosent to uker før løpet, og 40-50 siste uka før løpet.

Når du skal trappe ned på langturene

Litt avhengig av hvor lange langturer du har trent i forkant av halvmaraton, bør du ha nådd en topp 2-3 uker før halvmaraton. Langturer kan være krevende, og for at du skal bygge best mulig overskudd frem mot halvmaraton bør du trappe ned på hvor lange langturer du gjennomfører.

Hvor mye trening med hard intensitet før halvmaraton

Som vi har vært inne på innledningsvis, bør du opprettholde trening med høy intensitet helt frem til halvmaraton, men at du reduserer hvor mye du trener med høyere intensitet. Trening med med høy intensitet bidrar til å skjerpe deg mentalt i forkant av halvmaraton, og kan også hindre at muskulaturen din «sovner» kort tid før løpet. Gjennomføre den samme type trening som du ellers vil ha gjort, men med færre repetisjoner.

Hvor mye restitusjon før halvmaraton

Restitusjon vil være viktig i forkant av halvmaraton for at du skal bygge overskudd frem mot løpet. Legg inn 1-2 ekstra hviledager ved behov i løpet av de siste 2 ukene før halvmaraton, og ha gjerne litt lenger pauser når du trener løping med høyere intensitet, i tillegg til at du har færre repetisjoner.

Hvor mye trening før halvmaraton

Unngå et skippertak i de siste ukene før halvmaraton. Den treningen du ikke har fått gjennomført når det gjenstår noen uker før halvmaraton, får du uansett ikke gjort opp for på noen uker. Du kan altså ikke gjøre formen bedre ved å trene mer, men du kan gjøre den verre! Det beste du kan gjøre er å sørge for nok restitusjon, opprettholde en viss grad av trening med høy intensitet for å skjerpe hodet og kroppen, i tillegg til å gå noe ned på treningsmengden.

Relaterte artikler:

Trene for å løpe halvmaraton under 2 timer

Hvor mye skal man trene til halvmaraton