Restitusjonstrening når du trener intervall
Restitusjonstrening når du trener intervall
29. november 2018
Hva motiverer deg til å trene
Hva motiverer deg til å trene
29. november 2018

Hvor mye trening er sunt

Hvor mye trening er sunt. Lær mer om hvor mye trening som er sunt, og hvordan du kan trene for en best mulig formutvikling.

Hvor mye trening som er sunt

Har først blitt bitt av treningsbasillen, kan det være perioder der du må bremse ned på hvor mye trening du gjennomfører, heller enn at du trener mer. Når du trener så mye at du står i fare for å bli overtrent eller skadet, er trening alt annet enn sunt. Hvor mye trening som er sunt er blant annet en balanse mellom hvilken treningsmengde og intensitet du trener med og restitusjonen du gjennomfører i etterkant. Treningen du gjennomfører må til enhver tid være i samsvar med formnivået ditt.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor mye trening som er sunt, og hvordan du skal trene for at du har en best mulig formutvikling uten skader.

Hvor mye trening for nybegynnere

Det er ikke tilfeldig at nybegynnere pådrar seg overbelastninger og i verste fall skader etter en periode med trening. Når du har liten eller ingen erfaring med trening fra før av, vil kroppen ikke være vant til all belastningen den blir påført. Hvis du fortsetter å trene uten tilstrekkelig restitusjon, vil det medføre en akkumulert belastning på muskulatur, sener, ledd og leddbånd, som til slutt kan føre til overtrening og skader. Hvor mye trening som er sunt vil avhenge av ditt formnivå, for hvor mye trening kroppen er vant til. Derfor må nybegynnere være ekstra forsiktige med å belaste for mye, og øke belastningen i takt med at kroppen blir sterkere. Er du helt utrent, kan det hende at du skal trene noen få treningsøkter i uka med lav intensitet de første månedene, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet etter hvert som du blir i bedre form. I denne perioden er det også viktig at du varierer med hva du trener, og på hvilket underlag du trener på. Variasjon vil bidra til variert belastning, noe som kan redusere risikoen for å bli skadet.

Hvor mye trening er sunt for mer erfarne løpere

Samme prinsipp gjelder for mer erfarne løpere. Det er formnivået ditt som skal være utgangspunktet for hvor mye du skal trene. I mange tilfeller kan erfarne løpere trene mer enn hva som er sunt, selv om de aller fleste er klar over sine egne grenser for hva de tåler av trening. Det kan være flere årsaker til det, men for mange kan iveren etter å komme raskt i form bli for stor, slik at de ignorerer signaler fra kroppen om at nok er nok. Sannheten er at det ikke finnes noen snarveier til god form. Du må jobbe jevnt og trutt med riktige tingene, og da vil formen komme, garantert. Overvekten av treningen skal også for erfarne løpere alltid være med lav intensitet, og så mye som 80 prosent av treningen skal være rolig. Erfarne løpere kan i tillegg gjennomføre noe trening med moderat til hard intensitet, tilsvarende 20 prosent av den totale treningsmengden. Erfarne løpere må også øke treningsmengde og intensitet gradvis, men det kan hende at løpere på dette nivået tåler mer trening.

Hvor mye trening er sunt

Det viktigste du kan gjøre, uavhengig av om du er nybegynner eller en mer erfaren løper, er å lytte til kroppen. Den vil si i fra når nok er nok, lenge før trening blir usunt. Trening er sunt, og hvor mye trening som er sunt avhenge av hvor mye du trener og med hvilken intensitet ut fra ditt formnivå. Hvor mye trening som er sunt vil blant annet avhenge av i hvilken grad treningen du gjennomfører er i samsvar med hvor mye kroppen din tåler, og kroppen vil si ifra. Ta disse signalene på alvor.

Relaterte artikler:

Tegn på at du trenger restitusjon

Hvordan du skal øke treningsmengden

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *