Trene og spise grønnsaker
Trene og spise grønnsaker
5. februar 2019
Trening etter sykdom
Trening etter sykdom
5. februar 2019

Hvor mye trening er nok?

Hvor mye trening er nok? Lær mer om hvordan du skal finne ut hvor mye trening som er nok for deg, og hva du trenger av trening for å opprettholde en jevn og god formutvikling.

Hvor mye trening som er nok

Hvor mye trening som er nok vil naturlig variere fra individ til individ. Her vil mange faktorer spille inn, blant annet alder, formnivået ditt og fysiske forutsetninger. Det finnes ingen fasit på hvor mye trening som er nok for deg, fordi det vil endre seg over tid og med tanke på hvor aktiv er. Hva som er nok trening for deg vil også variere med tanke på hvilke mål du har med treningen, for hva du ønsker å oppnå.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor mye trening som kan være nok for deg, og hvordan du kan trene for å opprettholde en god form.

Hvor mye trening som er nok henger sammen med ditt formnivå

Hvor mye en person som er utrent kan tåle av trening, sammenlignet med en person som godt trent, kan være stor. Derfor blir første steg å bestemme ditt formnivå. Det er dette formnivået som bør være bestemmende for hvor mye trening som er nok for deg. Er du utrent og går i gang med trening, vil du ganske raskt merke når nok er nok, og det er viktig at respekterer og følger de signalene kroppen gir deg. Hvis du hele tiden trener på grensen av hva du tåler, og kanskje over denne grensen, står du i fare for å pådra deg overbelastning og skader. Da er det bedre at du holder godt innenfor hva kroppen din tåler, for å sikre en jevn og god formutvikling.

Hvor mye trening for å holde seg i god form

Hvor mye trening som er nok for å være i god form, vil igjen henge sammen med hva som er målet ditt med treningen. Det sier seg selv at det stor forskjell på å være i så god form at du kan løpe maraton på 3 timer, sammenlignet med å være i fysisk aktivitet for å få overskudd og bevare helsen. Du må bestemme hvilke mål du har med treningen, og legge opp treningen deretter. Det å holde seg i fysisk aktivitet hver dag, eksempelvis med å gå turer hver dag, vil være god trening for å holde seg god form.

Hvor mye trening er for mye?

Som vi allerede har vært inne på, vil kroppen si i fra i god tid før du trener for mye. Når du er stiv og støl etter en treningsøkt, kan det være et begynnende tegn på overbelastning, men ikke nødvendigvis. Du må bygge deg erfaring gjennom treningen, slik at du enda bedre kan tolke de signalene du får. Er du konstant stiv, støl og sliten, er det tydelige tegn på kroppen ikke greier å hente seg inn igjen, og du trener antakelig for mye eller for hardt. Lytt til kroppen og bruk sunn fornuft for å avgjøre hvor mye trening som er for mye.

Hvor mye trening er for lite?

Hvor mye trening som er for lite, kan også være et spørsmål som opptar mange. Generelt kan vi si at all trening er bra, selv om du ikke trener så mye i løpet av en uke. Likevel, for å opprettholde et visst formnivå bør du ha en viss kontinuitet i treningen, og det trenger ikke være mer en 2-3 ganger hver uke. Etter hvert, når du blir i bedre form, kan det være at du må trene mer, og kanskje også noe med høyere intensitet for å opprettholde formnivået.

Hvor mye trening er nok?

Dersom du trener på grensen til hva kroppen din tåler av trening, kan det være en hårfin balansegang. Du må vite hva du driver med, ellers kan du risikere overtrening eller i verste fall skader. For mosjonister er det lite som taler for at du bør trene på grensen til hva du tåler. Da er det bedre at du med god margin holder deg innenfor din tålegrense. Det vil gjøre treningen mer motiverende, og det kan også bidra til en jevn og god formutvikling.

Relaterte artikler:

Trening for nybegynnere

Hvor mye trening er sunt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *