Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*HENT KUPONGKODE OG FÅ 20% PÅ ALLE JAKKER!

Hvor mye sukker er skadelig

Raffinert eller hvitt sukker finner du i en rekke matvarer, og er en versting i det moderne kostholdet. Lær mer om hvilke mengder sukker som kan være skadelig.

Tilsatt sukker, gjerne kjent som raffinert eller hvitt sukker (fruktose) er den verste ingrediensen i det moderne kostholdet. Raffinert sukker gir kalorier uten tilsatte næringsstoffer og kan blant annet skade stoffskiftet på lang sikt. Å spise for mye sukker er knyttet til vektøkning og ulike sykdommer som overvekt, diabetes type 2 og hjertesykdom. Men hvor mye sukker er for mye? Kan du spise litt sukker hver dag uten skade, eller bør du unngå det så mye som mulig?

Naturlig sukker vs hvitt sukker

Det er stor forskjell mellom sukker du får i deg naturlig gjennom matvarer og det raffinerte sukkeret. Naturlig sukker får du i deg gjennom frukt og grønt, mens hvitt sukker ofte er tilsatt i kaker, godterier og brus. Frukt og grønt er sunn mat som inneholder vann, fiber og forskjellige mikronæringsstoffer. Naturlig sukker er helt greit, men det samme gjelder ikke tilsatt sukker. Tilsatt sukker er hovedingrediensen i godteri, og i bearbeidede matvarer. Sukkeret som er vanligst tilsatt vanlig bordsukker (sukrose) og maissirup med høyt innhold av fruktose.

Hvis du vil gå ned i vekt og forbedre helsen din, bør du gjøre ditt beste for å unngå mat som inneholder tilsatt sukker. Overflødig sukkerforbruk har vært assosiert med overvekt, diabetes type 2, hjertesykdom, visse kreftformer, tannråte, alkoholfri fettsyresykdom og mange andre sykdommer.

Hvor mye sukker kan du spise hver dag?

Dessverre er det ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet. Noen mennesker kan spise mye sukker uten skade, mens andre bør unngå det så mye som mulig.

En anbefaling er som følger:

  • Menn: 150 kalorier per dag (37,5 gram eller 9 ts)
  • Kvinner: 100 kalorier per dag (25 gram eller 6 teskjeer)
  • For å sette det i perspektiv, inneholder en 12 boks cola 140 kalorier fra sukker, mens en Snickers-bar i vanlig størrelse inneholder 120 kalorier fra sukker.

Derimot råder helsedirektoratet folk til å begrense inntaket av sukker til under 5% av det daglige kaloriinntaket. For en person som spiser 2000 kalorier per dag, tilsvarer dette omtrent 25 gram sukker, eller omtrent 6 ts. Hvis du er sunn, slank og aktiv, virker dette som fornuftige mengder. Du vil sannsynligvis forbrenne disse små mengdene sukker uten at de skader deg. Men det er viktig å merke seg at det ikke er behov for tilsatt sukker i dietten. Jo mindre du spiser, jo sunnere blir du.

Relaterte artikler:

Trenger kroppen sukker

Hva gjør sukker med kroppen

Om forfatteren

Legg inn kommentar

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds


Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OPPTIL 40% RABATT!

20-50% RABATT!