Hvor mye skal man trene til halvmaraton

0
180
Hvor mye skal man trene til halvmaraton

Hvor mye skal man trene til halvmaraton. Lær mer om hvor mye du bør og kan trene for å fullføre eller løpe halvmaraton på best mulig tid.

Hvor mye trening til halvmaraton

Hvor mye man skal trene til halvmaraton avhenger først og fremst om hvor mye trening kroppen din tåler. Trener du mer enn det kroppen din til enhver tid greier å absorbere, risikerer du en dårligere formutvikling, og i verste fall skader. Hvor mye og hva slags trening du legger ned i forkant av halvmaraton, vil ha betydning for dine resultater. Skal du løpe halvmaraton på en god tid, vil det kreve mye målrettet trening, og at du greier å gjennomføre denne treningen med en fart og intensitet som gjør det mulig for deg å holde det tempoet du ønsker under halvmaraton. Skal du løpe halvmaraton på 90 minutter, krever det at du holder en gjennomsnittsfart som er litt raskere enn på 4:15 per kilometer. For at du skal greie å holde dette tempoet over så lang tid, må du trene langturer, intervaller, tempotrening og annen trening med lav intensitet som bygger opp din fart og aerobe utholdenhet. Hvor mye trening det tilsvarer, finnes det ingen endelig fasit på. Har du som mål å løpe ditt beste halvmaraton, bør du trene på en måte der du gradvis bygger opp ditt formnivå, i takt med at kroppen din blir sterkere, over en periode som strekker seg over et halvt år. Da har du tid til å bygge opp et treningsvolum, og trene spesifikt inn mot halvmaraton.

Hvor mye skal man trene til halvmaraton

Hvor mye man skal trene til halvmaraton handler mye om hvor mye trening du tåler innenfor den tidsperioden du trener for distansen. Du skal ikke trene på grensen av hva du tåler, men godt innenfor, for å sikre en best mulig formutvikling og redusere risikoen for skader. Gjør du det og trener målbevisst med variert trening, har du gode muligheter for å løpe ditt beste halvmaraton.

Relaterte artikler:

Hvordan løpe halvmaraton under 1.30

Langturer for halvmaraton under 1.30