Hvor mye salt per dag

0
249
Hvor mye salt per dag
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

For mye salt hver dag kan føre til forhøyet blodtrykk, og kan øke risikoen for hjertesykdommer og hjerneslag. Hvor mye salt bør du spise per dag?

Et kosthold med mye salt kan føre til forhøyet blodtrykk, noe som kan øke risikoen for hjertesykdommer og hjerneslag. Finn ut de daglige saltanbefalingene for voksne, barn og babyer, og lær hvordan du bruker ernæringsetiketter for å få øye på saltet i maten.

Hvor mye salt hver dag?

Voksne

Voksne bør ikke spise mer enn 6 gram salt om dagen (2,4 g natrium) – det er rundt 1 ts.

Barn

Den maksimale mengden salt barn bør ha, avhenger av deres alder:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • 1 til 3 år – 2 gram salt om dagen (0,8 g natrium)
  • 4 til 6 år – 3 gram salt om dagen (1,2 g natrium)
  • 7 til 10 år – 5 gram salt om dagen (2 g natrium)
  • 11 år og over – 6 gram salt om dagen (2,4 g natrium)
  • babyer

Babyer bør ikke spise mye salt, fordi nyrene deres ikke er fullt utviklet for å behandle det. Babyer under 1 år skal ha mindre enn 1 gram salt om dagen. Hvis en baby ammes, vil de få riktig mengde mineraler, inkludert natrium og klorid, fra morsmelk. Morsmelkerstatning inneholder en lignende mengde mineraler som morsmelk. Ikke tilsett salt i babyens melk eller mat, og bruk heller ikke saus, da det ofte har høyt saltinnhold, og nyrene deres ikke takler det. Unngå å gi babyen behandlet mat som ferdigretter, da disse ofte inneholder mye salt. Mat som er produsert spesielt for babyer, bør oppfylle de anbefalte nivåene. Hvis du er i tvil, sjekk alltid etiketten.

Salt eller natrium?

Noen matetiketter kan bare oppgi natriuminnholdet. Ikke forveksle salt og natrium. For å konvertere natrium til salt, må du multiplisere natriummengden med 2,5. For eksempel er 1 gram natrium per 100 gram 2,5 gram salt per 100 gram. Voksne bør ikke spise mer enn 2,4 g natrium per dag, da dette tilsvarer 6 gram salt.

Sjekk saltinnholdet på etikettene

Se opp for saltinnholdet i hverdagsmaten du kjøper, og velg alternativer med lavere saltinnhold. Ernæringsetiketter på matemballasje gjør dette nå mye enklere. De fleste ferdigpakkede matvarer har en ernæringsmerking på baksiden eller siden av emballasjen. Mange matvarer viser også informasjon om saltinnholdet på forsiden av emballasjen. Forsøk å spise mat med høyt saltinnhold bare noen ganger, eller i små mengder.

Matvarer som inneholder salt

Noen matvarer har nesten alltid mye salt på grunn av måten de lages på. Andre matvarer, for eksempel brød og frokostblandinger, kan bidra med mye salt i kostholdet vårt. Men det er ikke fordi disse matvarene alltid er høye i salt – det er fordi vi spiser mye av dem.

Mat med høyt saltinnhold

Følgende matvarer inneholder nesten alltid mye salt. For å kutte ned på salt, spis dem mindre ofte og ha mindre mengder:

  • ansjos
  • bacon
  • ost
  • sauskorn
  • skinke
  • oliven
  • sylteagurker
  • reker
  • salami
  • saltede og tørrstekte nøtter
  • salt fisk
  • røkt kjøtt og fisk
  • soyasaus
  • lager kuber
  • gjærekstrakt

Mat som kan være rik på salt

I følgende matvarer kan saltinnholdet variere mye mellom forskjellige merker eller varianter. Det betyr at du kan kutte ned på salt ved å sammenligne merker og velge det som er lavere i salt. Ernæringsetiketter kan hjelpe deg med dette.

Disse matvarene inkluderer:

  • brødprodukter som bagels og ciabatta
  • pastasauser
  • potetgull
  • pizza
  • ferdigeretter
  • suppe
  • smørbrød
  • pølser
  • tomatketchup, majones og andre sauser
  • frokostblandinger

Relaterte artikler:

Hva gjør salt med kroppen

Hva hjelper mot feber og hodepine

Annonse fra X-LIFE