Hvor mye REM søvn er vanlig

0
300
Hvor mye REM søvn er vanlig
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

OPPTIL 50% PÅ 

TRENINGS

UTSTYR!

Dyp søvn eller REM søvn er et viktig stadium i søvnsyklusen som muliggjør riktig hjernefunksjon og hukommelse. Hvor mye REM søvn er vanlig?

Mens de fleste voksne er klar over at de bør satse på mellom 7 og 9 timers søvn hver natt, er vitenskapen om søvn ganske komplisert. De to hovedkategoriene av søvn kalles hurtig øyebevegelse (REM) søvn og ikke-REM søvn, og hver har viktige stadier. Mennesker går gjennom disse stadiene i et regelmessig mønster mens de sover, og gjennom en natt går man gjennom disse stadiene et par ganger før man våkner.

REM søvn

REM-søvn er det fjerde og siste stadiet av søvnsyklusen. Kroppen går først i REM-søvn cirka 90 minutter etter at man har sovnet. I løpet av dette søvnstadiet er det raske øyebevegelser bak de lukkede øyelokkene. Denne tilstanden er nærmere den våkne tilstanden enn de andre søvnstadiene. I REM-søvn begynner hjernebølgene å ligne hjernebølgene i våken tilstand. Hjerterytmen og pustefrekvensen går opp. REM-stadiet er også når mest drømming skjer. Hjernen lammer armene og beina midlertidig for å forhindre at kroppen utøver disse drømmene.

Hvor mye dyp søvn

Mens en person trenger alle stadier av søvn, er dyp søvn spesielt viktig for hjernens helse og funksjon. Dyp søvn hjelper hjernen med å skape og lagre nye minner, og forbedrer evnen til å samle inn og huske informasjon. Dette søvnstadiet hjelper også hjernen med å hvile seg etter en dag med tenkning, slik at den kan fylle opp energi i form av glukose til neste dag. Dyp søvn spiller også en rolle for å holde hormonene balanserte. Hypofysen utskiller humant veksthormon i dette stadiet, noe som hjelper vev i kroppen til å vokse og regenerere celler.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Det er viktig at en person må få nok dyp søvn til at disse funksjonene kan skje. Mengden dyp søvn henger sammen med hvor mye samlet søvn en person får. Å sove 7 til 8 timer er anbefalingen for de fleste voksne, som vanligvis vil gi kroppen god tid i de dypere søvntilstandene. Hvis kroppen ikke får nok dyp søvn en natt, kompenserer den neste gang den kan få søvn ved å raskt bevege seg gjennom syklusene for å nå de dypeste søvnnivåene raskere og holde seg der lenger.

Relaterte artikler:

Hvordan få dyp søvn

Hvor mye dyp søvn trenger man

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!