Hvor mye må man løpe for å gå ned i vekt

0
43
Hvor mye må man løpe for å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Det er 3500 kalorier i et kilo fett. Å løpe en kilometer forbrenner omtrent 70 kalorier. Lær mer om hvor mye man må løpe for å gå ned i vekt.

Hvis du vil kvitte deg med ett kilo fett, bør du løpe 56 km. Hvis du skulle løpe 7 dager i uken, må du løpe 8 km hver dag for å miste ett kilo fett i løpet av en uke. Det er den enkle kalkylen. Les videre for å oppdage den mest effektive måten å gå ned i vekt med løping.

Forstå hva kaloriunderskudd er

Vi fortsetter å snakke om energi og drivstoff fordi det er enkelt å forestille seg. En kalori er en måleenhet for energi. Et kaloriunderskudd representerer mengden kalorier som kroppen din ikke får gjennom maten og ta av opplagret energi i kroppen. Det er faktisk veldig enkelt; Spis mindre kalorier enn kaloriene du forbrenner, og du vil gå ned i vekt.

Beregne din basale metabolske rate

Basal Metabolsk Rate (BMR) er ganske enkelt mengden energi (kalorier) du forbrenner hver dag i hvile. Selv når du tror du ikke gjør noe, bruker du energi til å puste, bevege deg rundt, holde musklene aktive. BMR varierer etter individ og avhenger av mange faktorer som kjønn, høyde, vekt, kroppssammensetning (fett vs. muskler). Det finnes mange formler for å beregne BMR, og du kan finne en god kalkulator nedenfor her:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Løpe for å øke kaloriunderskuddet ditt

Løping er en kaloriforbrukende aktivitet. Når du løper trekker du sammen og frigjør mange muskler – i beina, føttene, armene, og pulsen går opp for å fortsette å forsyne oksygen og næringsstoffer (gjennom blodet) til musklene. Ved å løpe øker du kaloriene du forbrenner om dagen. Så hvis du løper 5 km om dagen, vil du forbrenne 350 kalorier ekstra hver dag. Det betyr at hvis du fortsetter å spise det samme, vil du gå ned i vekt.

Relaterte artikler:

Å gå ned i vekt med løping

Idealvekt for løping

Annonse fra MILRAB