Hvor mye koffein er farlig

0
383
Hvor mye koffein er farlig
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Med moderasjon kan koffein ha gunstige effekter. Men i større doser kan det sette helsen, og i sjeldne tilfeller til og med livet ditt i fare.

Koffein overdose er ganske sjelden. Det innebærer vanligvis høye doser koffein tatt i pulver- eller tablettform, ikke drikkevarer. Det er veldig vanskelig å få i seg så mye koffein gjennom drikke på grunn av tiden det tar å drikke det. Den dødelige koffeindosen for folk flest er omtrent 10 gram, selv om dette varierer fra person til person. En kopp kaffe har rundt 100 til 200 mg koffein. En energidrikk inneholder alt fra 50 til 300 mg koffein. En boks brus har vanligvis mindre enn 70 mg.

Så selv med den mest koffeinholdige energidrikken, vil du likevel måtte drikke rundt 30 av dem i rask rekkefølge for å ha 10 gram koffein innen rekkevidde. Sjansen er stor for at hvis du prøvde å drikke så mye, ville kroppen din stoppe deg før du fikk koffeinforgiftning. Med koffeinpulver eller tabletter kan du imidlertid innta en stor mengde på samme tid. En teskje av pulveret har 3200 mg koffein.

Fordeler og risiko med koffein

Rundt 90 prosent av voksne i verden konsumerer koffein daglig – i form av kaffe, te, brus, energidrikker og andre drikker. Til og med sjokolade og forskjellig mat inneholder små mengder koffein. Koffein har mange effekter på kroppen, ikke alle er skadelige. Noen studier viser at koffein kan øke årvåkenhet, mental energi og konsentrasjon, spesielt hos mennesker som er slitne. Den primære effekten av koffein, og grunnen til at folk konsumerer det, er at det motvirker tretthet. Selvfølgelig er ulempen med å bruke koffein for å holde seg våken er at det kan føre til dårligere søvn.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Ved moderate doser – et par bokser med brus eller kopper kaffe – øker koffein blodtrykket og reduserer hjertefrekvensen. Noen mennesker kan imidlertid drikke flere kopper kaffe om dagen og føler knapt effekten. Andre har problemer med å sove etter å ha spist for mye sjokolade før sengetid. Genetikk kan spille en rolle i å bestemme hvorfor noen mennesker er mer følsomme for koffein. Underliggende helseproblemer – som de som involverer hjertet – eller medisiner, kan også føre til en sterkere reaksjon på koffein. Og folk som bruker koffein sjeldnere kan tåle det dårligere.

Så hvor mye koffein er trygt?

Mindre enn 400 mg koffein per dag for sunne voksne – eller mindre enn 2,5 mg per kilo kroppsvekt per dag for sunne tenåringer – er akseptabelt. Det er anbefalet at ungdom i alderen 12 til 18 år ikke bør innta mer enn 100 mg koffein per dag. Yngre barn bør unngå det helt.

Relaterte artikler:

Hva gjør koffein med kroppen

Hvor mye koffein i cola

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!