Hvor mye karbohydrater, proteiner og fett?

0
163
Hvor mye karbohydrater, proteiner og fett?

Lær mer om hvilke anbefalinger som kan gjelde for fordelingen av karbohydrater, proteiner og fett i ditt kosthold, og hvordan du kan bruke en kalkulator for å estimere fordelingen av næringstoffer i dine måltider.

Fordeling av makronæringsstoffer i ditt kosthold

Det er mange og delte meninger om fordelingen av makronæringsstoffene karbohydrater, proteiner og fett i kostholdet. Alt fra minimalt med karbohydrater til mye fett. Det kan derfor være en krevende øvelse å bestemme seg for hvordan du skal vekte denne fordelingen. Én anbefaling går på at du skal ha 40 prosent karbohydrater, 30 prosent proteiner og 30 prosent fett. Trener du mye kan fordelingen være henholdsvis 50-30-20 (karbohydrater-proteiner-fett). Når du trener mye, har du behov for mer karbohydrater og proteiner, for å få nok energi og for å restituere raskere (proteiner). Er du mindre aktiv, vil du ha et mindre behov for karbohydrater. Du må velge en vekting av karbohydrater etter dine preferanser og behov.

Beregne hvor mye makronæringsstoffer i dine måltider

Med SpurtMeal kan du enkelt og raskt beregne hvordan fordelingen makronæringsstoffer kan være i ditt kosthold. Hvis vi tar utgangspunkt i en fordeling på 40-30-30 (karobydrater-proteiner-fett), kan du legge inn dataene i næringskalkulatoren under.

Legg inn totalt antall kalorier, og makronæringsstoffer. Velg fordeling av karbohydrater, proteiner og fett (sum 100), og velg deretter frekvens på måltider og snacks. Du kan velge mellom 6 forskjellige alternativer. Klikk for å kalkulere.

Resultatene viser fordelingen av karbohydrater (rødt), proteiner (grønt) og fett (blått) i gram for hvert måltid.

Relaterte artikler:

SpurtGoal vektkalkulator

SpurtDiet