Hvor mye karbohydrater i egg

0
458
Hvor mye karbohydrater i egg
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Egg inneholder et vell av viktige næringsstoffer, proteiner, vitaminer og mineraler, men hvor mye karbohydrater er det i egg?

Kyllingegg er ofte ondartet for sitt høye kolesterolinnhold. Men disse billige proteinkildene tilbyr faktisk en enorm næring og kan spille en rolle i et sunt kosthold. Egg kan spises på egen hånd eller brukes i bakevarer, sauser, puddinger, is og gryteretter.

Hvor mye karbohydrater i egg?

Ett stort kyllingegg inneholder 72 kalorier. Fettinnholdet i et egg er 4,75 gram, med 1,55 gram av disse mettede. Egg inneholder bare en spormengde karbohydrater, men inneholder proteiner med 6,28 gram per porsjon. Eggehviten inneholder 3,47 gram av dette proteinet.

Andre næringsstoffer i egg

Egg gir små mengder kalsium, jern, magnesium, fosfor, kalium, sink, kobber, mangan og selen. De er også en kilde til de fleste B-vitaminer, samt vitamin E, K og A. Eggeplommer en god kilde til kolin, et nyere tilskudd til B-vitamingruppen. Eggeplommer er også en kilde til lutein, en antioksidant som hjelper for synet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Tilberede egg

Hvordan et kyllingegg tilberedes påvirker kalori- og fettinnholdet. Hardkokte, bløtkokte og posjerte egg inneholder ikke tilsatte kalorier eller fett. Et stekt egg inneholder 92 kalorier og 7 gram fett, og eggerøre inneholder 101 kalorier og 7,45 gram fett. Å bruke kokespray i stedet for smør, margarin, baconfett eller matolje, kan bidra til å minimere disse ekstra kaloriene og fettet. Egg skal kokes grundig for å redusere risikoen for salmonella, en type matforgiftning.

Kolesterol i egg

Et helt, stort egg inneholder 213 mg kolesterol. Personer med normalt kolesterolnivå bør holde seg til 300 mg eller færre per dag, mens de på kolesterolsenkende medisiner eller med høyt kolesterol bør spise mindre enn 200 mg daglig. Hold kolesterolet i sjakk ved å spise mindre mat med høyt kolesterol, senere på dagen, hvis et egg blir spist til frokost. Siden eggeplommer inneholder det meste av næringsstoffene lutein og kolin, anbefales noen mennesker å ikke kutte dem helt ut, men å blande et helt egg med flere eggehviter for å gi en større porsjon med mindre kolesterol og kalorier.

Egg og vekttap

En studie fant at å inkludere egg til frokost som en del av et kalorifattig kosthold, faktisk kan øke vekttapet med 65 prosent. Egg er et godt valg for lavkarbodietter. Egg kan brukes som pålegg eller til salater, eller som et næringsrikt mellommåltid.

Relaterte artikler:

Vitaminer i egg

Protein i eggehvite

Annonse fra X-LIFE