Hvor mye kan man gå ned i vekt på en måned

0
22
HVOR MYE KAN MAN GÅ NED I VEKT PÅ EN MÅNED
Foto: Diana Polekhina - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Slankekurer som lover høyt vekttap gir deg i beste fall sult, og i verste fall gir de deg usunne vaner og ytterligere vektøkning.

Så hva er det magiske tallet for å gå ned i vekt og holde vekten? 0,5-1 kg per uke. Det betyr i gjennomsnitt at det å ha som mål om å gå ned 2-4 kg per måned er et sunt mål. Bare fordi det er mulig å miste mye mer, i det minste i de første månedene, betyr ikke det at det er sunt eller at vekten vil holde seg på lang sikt.

Å gå ned i vekt på den sunne måten

Å gå ned i vekt kan være utrolig enkelt og utrolig utfordrende på samme tid. Matematikk forteller oss at hvis vi tar inn færre kalorier enn vi forbrenner, vil vi ende med å forbrenne lagret fett som drivstoff. 1 kg tilsvarer omtrent 7000 kalorier. Hvis du vil gå ned 0,5 kg per uke, må du ta inn omtrent 500 til 1000 færre kalorier. Men livet er ikke så enkelt. Det er sosiale arrangementer, høytider og feiringer som alle dreier seg om mat.

Når du prøver å gå ned i vekt, vil en solid mat- og treningsplan med et mål om å bli sunnere – ikke bare å passe inn i et nytt antrekk eller se bra ut på et arrangement – hjelpe deg med å gå ned i vekt og holde den der du ønsker. Det er viktig å fokusere på både å forbedre matvanene og få mer fysisk aktivitet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Styrketrening som å løfte vekter eller gjøre kroppsvektøvelser sammen med litt intensiv intervalltrening, kan gi stoffskiftet det løftet det trenger for å kaste ekstra kilo. Aerob trening med moderat intensitet kan også bidra til å forbrenne noen kalorier. Trening øker stoffskiftet og bygger mer muskelmasse, som lar deg fortsette å forbrenne kalorier etter treningsøkten.

Den gode nyheten er at du ikke trenger å gå ned i vekt før du begynner å se positive endringer i helsen din. Hvis du er overvektig, kan du redusere risikoen for diabetes hvis du mister så lite som 5 til 10 prosent av kroppsvekten din.

Hvorfor slanking ikke er veien å gå

Det er en grunn til at det kalles «jojo-slanking.» Å slanke deg selv er ikke bærekraftig og vil etter hvert føre til at gamle spisemønstre kommer tilbake. Det er også litt vitenskap bak hvorfor vi går opp i vekt etter slankekurer. Kroppen reagerer raskt når du går ned i vekt så fort og du blir sulten. Hvis du går ned 0,5 kg i uken, vil kroppen justere seg og begynne å føle at dette er vekten den burde ha, og da blir du ikke så ekstremt sulten på grunn av et raskt vekttap.

Ha en plan

For å gå ned i vekt og holde den, trenger du en plan som du kan holde deg til. Hvis du nettopp har begynt å gå ned i vekt eller har hatt problemer tidligere med å finne en plan å holde seg til, er det en god idé å søke hjelp. Legen din kan anbefale en ernæringsfysiolog som kan samarbeide med deg om å utvikle en sunn spiseplan som passer for dine behov og langsiktige mål.

En ernæringsfysiolog kan lære deg sunne vaner og måter å sørge for at du administrerer porsjonsstørrelser og unngår for mye sukker, salt og mettet fett, som alle bidrar til helseproblemer som hjertesykdom og diabetes.

Relaterte artikler:

Gå ned i vekt med trening

Gå ned i vekt med å trene

Annonse fra MILRAB