Hvor mye kan jeg spise for å gå ned i vekt

0
90
Hvor mye kan jeg spise for å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Det er en kjent sak at du må forbrenne flere kalorier enn du inntar for å gå ned i vekt, men hvor mye kan du spise for å gå ned i vekt?

Hvor mye kan jeg spise for å gå ned i vekt?

Den gjennomsnittlige kvinnen trenger å spise rundt 2000 kalorier per dag for å opprettholde vekten, og 1500 kalorier per dag for å miste ett kilo vekt per uke. Den gjennomsnittlige mannen 2500 kalorier for å opprettholde, og 2000 for å miste ett kilo vekt per uke. Dette avhenger imidlertid av flere faktorer. Disse inkluderer alder, høyde, nåværende vekt, aktivitetsnivå, metabolsk helse og flere andre.

Hvordan redusere kaloriinntaket uten å sulte deg selv

Det er vanligvis ikke en bærekraftig måte å gå ned i vekt på å kutte kalorier uten å ta hensyn til maten du spiser. Selv om det fungerer for noen mennesker, ender de fleste opp utsultet og til slutt gir opp slankingen. Av denne grunn er det sterkt anbefalt å gjøre noen få andre permanente endringer for å hjelpe deg med å opprettholde et kaloriunderskudd på lang sikt uten å føle deg sulten. Her er noen evidensbaserte kostholds- og livsstilsendringer som har vist seg å hjelpe mennesker å gå ned i vekt.

Spis mer protein

Når det gjelder å gå ned i vekt, er protein kongen av næringsstoffer. Å tilsette protein i kostholdet ditt er den enkleste, mest effektive og beste måten å gå ned i vekt med minimal anstrengelse. Studier viser at protein både øker stoffskiftet ditt og hjelper deg med å dempe appetitten. Fordi protein krever energi for å metabolisere, kan et kosthold med høyt proteininnhold øke kalorier forbrent med 80–100 kalorier per dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Unngå sukkerholdig brus og fruktjuice

En annen relativt enkel endring du kan gjøre er å eliminere flytende sukkerkalorier fra kostholdet ditt. Dette inkluderer brus, fruktjuicer, sjokolademelk og andre drikker med tilsatt sukker. Disse produktene er blant de mest usunne matvarene i det moderne kostholdet, blant annet fordi hjernen din ikke registrerer flytende kalorier på samme måte som den registrerer faste kalorier.

Drikk mer vann

Et veldig enkelt triks for å øke vekttapet er å drikke mer vann. Hvis du gjør det, kan du øke antall kalorier du forbrenner i opptil 90 minutter. Å drikke omtrent 8 glass (tilsvarer ca. 2 liter) vann per dag kan få deg til å forbrenne omtrent 96 kalorier. Tidspunktet for når du drikker vann kan imidlertid være enda viktigere, fordi det å drikke vann før måltider kan bidra til å redusere sult og få deg til å spise færre kalorier gjennom dagen.

Trene og løft vekter

Når du spiser færre kalorier, kompenserer kroppen din ved å spare energi, noe som gjør at du forbrenner mindre. Dette er grunnen til at langtidsbegrensning av kalorier kan redusere metabolismen betydelig. I tillegg kan det føre til tap av muskelmasse. Muskler er metabolsk aktive, så dette kan redusere metabolismen ytterligere. Den eneste velprøvde strategien for å forhindre denne effekten er å aktivisere musklene dine ved å løfte vekter og trene utholdenhet.

Redusere karboinntaket

Å kutte karbohydrater er en veldig effektiv måte å gå ned i vekt på, da det reduserer appetitten og får deg til å spise færre kalorier. Studier har vist at å spise mindre karbohydrater, kan gjøre at du mister omtrent to til tre ganger mer vekt enn gjennom en diett med mindre fett.

Relaterte artikler:

Beste tips for å gå ned i vekt

Går man ned i vekt av å drikke mye vann

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!