Egg etter trening
Egg etter trening
6. februar 2019
Fart når du skal løpe 1500 meter
Fart når du skal løpe 1500 meter
7. februar 2019

Hvor mye intervalltrening?

Hvor mye intervalltrening? Hvor mye intervall trener du hver uke? Hvilke erfaringer har du med intervalltrening?

80-20 regelen

En generell regel som sier noe om hvor mye trening med moderat til hard intensitet du bør trene i løpet av en uke, er 80-20 regelen. Så mye som 80% av løpetreningen bør være løping med lav intensitet, mens bare 20% av treningen bør være med moderat til hard intensitet. Dette gjelder både for mosjonister og eliteutøvere.

Dersom vi skal følge denne regelen i praksis, betyr det at en nybegynner som trener 1 time løping hver uke, skal ha 12 minutter løping med moderat til hard intensitet. Tilsvarende kan en eliteutøver som trener 15 timer per uke, trene 3 timer ukentlig med moderat til hard intensitet.

Å følge denne regelen slavisk kan bære galt av sted, og det gjelder spesielt dersom du er helt utrent. Muskulatur, sener og ledd trenger en gradvis økning i treningsmengde for å venne seg til belastningen det er å med hard intensitet. Hver løper bør starte løpetreningen med utgangspunkt i eget formnivå. Det er også helt avgjørende at nybegynnere ikke starter opp med for mye hard trening, og heller har en gradvis økning som er i takt med økt treningsvolum.

Hvor mye intervalltrening skal utgjøre av trening med moderat til hard intensitet vil avhenge av hvilken annen trening du gjennomfører med høy intensitet.

Hvor ofte trener du intervall, og med hvilken intensitet gjennomfører du intervalltreningen? Hvor mye intervalltrening mener du er passe?

Del dine erfaringer med intervalltrening på Spurtforum!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *