Hvor mye frukt om dagen

0
54
Hvor mye frukt om dagen

Sist oppdatert

Det er opplest og vedtatt at frukt er bra for deg, men er det mulig å spise for mye frukt? Lær mer om hvor mye frukt du bør spise om dagen!

Går det an å spise for mye frukt?

Når du spiser hel frukt, er det ganske vanskelig å spise for mye. Dette er fordi frukt har høyt innhold av vann og fiber, noe som gjør dem mettende. På grunn av dette er det veldig vanskelig å spise store mengder frukt hver dag.

Selv om det er veldig lite sannsynlig å spise store mengder frukt hver dag, har noen få studier undersøkt effekten av å spise 20 porsjoner hver dag. I en studie spiste 10 personer 20 porsjoner frukt per dag i to uker og opplevde ingen bivirkninger. I en litt større studie spiste 17 personer 20 porsjoner frukt per dag i flere måneder uten skadelige effekter. Faktisk fant forskere til og med mulige helsemessige fordeler. Selv om dstudiene er små på dette området, gir de grunn til å tro at frukt er trygg å spise i en hvilken som helst mengde. Likevel er det viktig å merke seg at frukt ideelt sett bør konsumeres som en del av et godt balansert kosthold som inkluderer en rekke andre hele matvarer.

SAMMENDRAG:
For den gjennomsnittlige personen er frukt trygg i nesten hvilken som helst mengde. Med mindre du har en intoleranse eller følger et lite karbohydratisk eller ketogent kosthold, er det virkelig ingen grunn til å begrense inntaket.

Hvor mye frukt om dagen er optimalt?

Selv om det er mulig å spise sunt mens du spiser veldig lite eller mye frukt, kan det likevel være fornuftig å legge seg et sted midt i mellom. Den generelle anbefalingen for inntak av frukt og grønnsaker er minst 400 gram per dag, eller fem porsjoner på 80 gram. En servering på 80 gram tilsvarer et lite stykke på størrelse med en tennisball. For frukt og grønnsaker som kan måles med koppen, er en servering omtrent 1 kopp. Denne anbefalingen stammer fra det faktum at å spise fem porsjoner frukt og grønnsaker daglig er assosiert med en lavere risiko for død av sykdommer som hjertesykdom, hjerneslag og kreft. Anbefalinger fra forskjellige helsemyndigheter varierer litt, men ser generelt ut til å stemme overens med den nåværende forskningen.

For eksempel anbefaler USAs Department of Agriculture (USDA) retningslinjer at den gjennomsnittlige voksne bruker to porsjoner frukt per dag, mens American Heart Association (AHA) anbefaler voksne å spise fire til fem porsjoner frukt per dag.

Med mindre du følger et ketogent kosthold eller har en slags intoleranse, er det virkelig ingen grunn til å begrense mengden frukt du spiser. Selv om de fleste studier antyder at den optimale mengden er to til fem porsjoner frukt per dag, ser det ikke ut til å være noen skade i å spise mer.

Relaterte artikler:

Hvorfor er det viktig å spise frukt

Hva gjør frukt med kroppen