Hvor mye forbrenner styrketrening

0
554
Hvor mye forbrenner styrketrening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Selv om styrketrening kan være tungt, forbrenner det ikke så mange kalorier som aerob trening. Lær mer om hvor mye du kan forbrenne når du trener styrke!

Hvis du har fokus på hvor mange kalorier du forbrenner under styrketrening, kan det være at du aktivt prøver å gå ned i vekt. Selv om styrketrening er utfordrende og krever mye hardt arbeid, spesielt når du løfter tunge vekter, forbrenner det vanligvis ikke så mange kalorier som kardiovaskulære (aerobe) øvelser som løping, sykling eller svømming.

Hvor mye forbrenner styrketrening

Det er ingen enkel formel for å beregne hvor mye du forbrenner under styrketrening, fordi hver styrketrening er så annerledes. Du løfter forskjellige vekter med forskjellige muskelgrupper gjennom en enkelt trening. Når du løper, bruker du de samme musklene på samme måte i x antall minutter. Noen styrkeøvelser bruker flere (og større) muskelgrupper, mens andre øvelser, som en bicepscurl, kan trene en mindre muskel. Hvor mye energi (kalorier) som forbrennes for å utføre forskjellige bevegelser, kan være veldig forskjellig. Alt vi vet er at en mer utfordrende øvelse som bruker store muskler, vil forbrenne flere kalorier enn styrketrening som trener mindre muskler.

Mens en hjertefrekvensmonitor kan brukes til å beregne kalorier som er forbrent under aerobe trening, er forholdet mellom hjertefrekvens og kalorier brukt ikke det samme under styrketrening. Så vet vi hvor mange kalorier en person forbrenner mens han pumper jern? I følge Harvard Medical School, forbrenner en generell styrketrening på 30 minutter i gjennomsnitt 90 kalorier (180 kalorier i timen) for en person på 63 kg, 112 kalorier (224 kalorier i timen) for en person på 78 kg person, og 133 kalorier (266 kalorier i timen) for en person på 93 kg.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Imidlertid fant en studie fra 2014, fra Arizona State University, at styrkebaserte øvelser kan forbrenne flere kalorier enn tidligere antatt:

  • Push-ups forbrente 8,56 kalorier per minutt (514 kalorier i timen)
  • Crunches forbrente 4,09 kalorier per minutt (437 kalorier i timen)
  • Utfall forbrente 9,33 kalorier per minutt (560 kalorier i timen)
  • Pullups forbrant 9,95 kalorier per minutt (597 kalorier i timen)

Ingen gjennomfører pullups eller utfall i en time. Enhver øvelse i e styrketreningsopplegg tar bare sekunder eller minutter, men poenget med denne studien er å vise at noen øvelser kan forbrenne flere kalorier enn tidligere antatt.

Hvordan kan du måle hvor mange kalorier du forbrenner når du trener styrke? Sannheten er at det ikke er noen god måte å gjøre det på. Selv tung styrketrening vil sannsynligvis ikke forbrenne så mye som vanlig utholdenhetstrening. Men selv om det kan være mulig, er det rett og slett ingen nøyaktig måte å måle det. Det er bedre å undervurdere hvor mye du forbrenner når du løfter vekter enn å overvurdere.

Sparkpeople.com

Relaterte artikler:

Styrketrening for nybegynnere

Hvor mange kalorier på styrketrening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!