20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Hvor mye forbrenner man på en dag uten trening

Du kan forbrenne kalorier uten å trene – faktisk gjør du sannsynligvis det akkurat nå. Bare å puste inn og ut og sitte å lese, forbrenner noen kalorier.

Her er noen måter kroppen din forbrenner kalorier på, selv når du ikke anser det som trening.

Dette er kroppen din på tomgang

Det kalles “basal metabolsk rate” eller BMR. Det er mengden energi som kreves for å opprettholde grunnleggende kroppsfunksjoner mens du er i ro, for eksempel å regulere kroppstemperaturen, holde hjertet bankende og puste. Det er sant; Bare å sitte på sofaen og stirre ut i rommet krever at du forbrenner noen kalorier. Det er BMR, og det utgjør omtrent 2/3 av den totale forbrenningen av kalorier hver dag. For eksempel forbrenner du 40-55 kalorier / time mens du sover og litt mer mens du sitter opp og ser på TV eller leser.

Noen mennesker har høyere BMR enn andre (selv om denne variabiliteten vanligvis ikke er grunnen til at noen er overvektige eller tynne). Og BMR kan variere over tid; det kan øke hastigheten når du er syk, eller hvis du har lagt til muskelmasse, eller det kan avta med alderen eller når du går ned i vekt. Faktisk er en avtagende metabolsk hastighet en grunn til at slankere har så vanskelig tid å fortsette å gå ned i vekt. Visse medisinske tilstander (som skjoldbrusk sykdom) og medisiner kan påvirke BMR.

En annen kilde til energiforbruk som ikke krever trening er “fidgeting”. Hvis du bøyer på beinet, banker med foten eller snurrer en penn, forbrenner du et lite antall kalorier som kan legge seg opp i løpet av en dag eller uke. Faktisk fant en studie at “fidgeting” eller annen bevegelse uten trening (som var mer vanlig blant tynne enn overvektige individer) kunne forbrenne opptil 350 kalorier om dagen. Men det er ikke klart hvorfor noen pusler med ting mens andre ikke gjør det; en “ikke-fidgeter” kan ha vanskelig for å plukke opp vanen.

Forsettlig fysisk aktivitet uten trening

Hvis du er seriøs med å forbrenne flere kalorier uten å trene, kan du endre den daglige rutinen for å inkludere mer fysisk aktivitet. Eksempler inkluderer:

  • Ta trappen i stedet for heisen eller rulletrappen
  • Parkere ytterst på parkeringsplassen, så du har lengre tid å gå til destinasjonen
  • Bruke toalettet lengst unna kontoret i stedet for det nærmeste
  • Ta regelmessige pauser på jobben for å strekke deg og gå rundt
  • Under samtaler løftes lette vekter
  • Gå raskere enn ditt vanlige tempo
  • I stedet for å sette deg ned med en kollega eller en venn, kan du ha møtet mens du går
  • Velg en skriver for dokumentene som ikke er i nærheten av skrivebordet
  • Vurdere å få et skrivebord der du kan stå

Noen ganger er det de små tingene som betyr mest

Mye har blitt skrevet om hvordan du kan opprettholde en sunn vekt ved å fokusere på å forbrenne kalorier – beviset er utallige nettsteder viet til forskjellige slankekurer og vegger fulle av slankebøker i de fleste bokhandlere. Det samme kan sies om den kaloriforbrennende siden av ligningen: treningsprogrammer, utstyr og medlemskap i treningsklubber er vanlig. Og det gir mening; Kosthold og trening er hjørnesteinene i enhver plan for å oppnå og opprettholde en sunn vekt.

Men du kan kanskje få stor innvirkning på balansen mellom inntak og uttak av kalorier, ved å ta litt mer hensyn til de små tingene.

Relaterte artikler:

Mat som øker forbrenning

Aerob og anaerob forbrenning

Om forfatteren

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

20-50% RABATT!