Hvor mye dyp søvn er normalt pr natt

0
467
Hvor mye dyp søvn er normalt pr natt

Du har kanskje hørt at voksne trenger mellom 7 og 9 timers søvn hver natt, og søvnkvaliteten er minst like viktig som hvor lenge du sover.

Mens du hviler, går kroppen gjennom forskjellige stadier av søvnsyklusen. Dyp søvn er for eksempel søvnstadiet du trenger for å føle deg uthvilt når du våkner om morgenen. I motsetning til rask øyebevegelse (REM) søvn, er dyp søvn når kroppen og hjernebølgene bremser opp. Det er vanskelig å våkne fra dyp søvn, og hvis du gjør det, kan du føle deg groggy.

Hva er stadiene søvnstadiene?

Søvn er delt inn i to kategorier: REM og ikke-REM søvn. Du begynner natten i ikke-REM søvn etterfulgt av en kort periode med REM søvn. Syklusen fortsetter hele natten omtrent hvert 90. minutt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke-REM søvn

Stadie 1 av ikke-REM søvn varer i flere minutter når du går fra å være våken til å sove.

  • kroppsfunksjonene dine, som hjerterytme, respirasjon og øyebevegelser, begynner å gå saktere
  • musklene dine slapper av med bare sporadiske rykninger
  • hjernebølgene begynner å avta fra sin våkne tilstand

Stadie 2 utgjør omtrent 50 prosent av den totale søvnsyklusen.

  • kroppens systemer fortsetter å gå sakte og slappe av
  • kjernetemperaturen din synker
  • øyebevegelsene dine stopper
  • hjernebølger er trege, men du har noen korte utbrudd av aktivitet

Stadie 3 og 4 er når du opplever dyp søvn.

  • hjerterytmen din og pusten blir de tregeste når musklene slapper av
  • hjernebølgene dine blir de tregeste de vil være mens du sover
  • det er vanskelig å vekke selv ved høye lyder

Dyp søvn blir også referert til som delta-søvn.

Den første fasen av dyp søvn varer fra 45 til 90 minutter. Den varer i lengre perioder i løpet av den første halvdelen av natten og blir kortere med hver søvnsyklus.

REM søvn

Fase 5, eller den første fasen av REM-søvn, skjer omtrent 90 minutter etter å ha beveget seg gjennom ikke-REM-stadier.

  • øynene dine beveger seg raskt fra side til side
  • du opplever å drømme når hjerneaktiviteten øker til en mer våken tilstand
  • hjerterytmen øker nær den våkne tilstanden
  • pusten din blir raskere og kan også bli uregelmessig til tider
  • lemmene dine blir lammet når du drømmer

Hva er fordelene med dyp søvn?

Glukosemetabolismen i hjernen øker under dyp søvn, og støtter korttids- og langtidshukommelse og generell læring. Dyp søvn er også når hypofysen utskiller viktige hormoner, som humant veksthormon, noe som fører til vekst og utvikling av kroppen.

Andre fordeler med dyp søvn inkluderer:

  • energigjenoppretting
  • celle regenerering
  • øker blodtilførselen til muskler
  • fremmer vekst og reparasjon av vev og bein
  • styrker immunforsvaret

Relaterte artikler:

Vondt i nakken etter søvn

Hvor mye REM søvn er vanlig

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her