Hvor mye du skal løpe

0
169
Hvor mye du skal løpe
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å finne ut hvor mye du skal trene når du skal løpe maraton kan være krevende, men når du først har funnet ditt nivå, kan det være nøkkelen til din suksess som maratonløper.

På det meste trener de fleste eliteutøvere i gjennomsnitt 160 km i uka eller mer. Du kan ikke konkurrere på høyt nivå som toppløper i maraton, eller nær elite, hvis du ikke løper mange kilometer. De fleste løpere ville ikke greid å løpe 160 km i uka. Mange ville heller ikke greid å løpe halvparten av dette. Å finne ut hvor mye du kan trene hver uke kan være krevende, og kanskje ta flere år med eksperimentering for å finne ut, men når du først har funnet ditt nivå, har du utgangspunktet som kan være nøkkelen til din suksess som maratonløper.

Den beste måten å bestemme ditt optimale nivå med tanke på hvor mange kilometer du skal løpe i uka, er å føre treningsdagbok. Det vil gi deg en god oversikt over hva du har trent og hvor mange kilometer du har loggført. Hva slags trening gjennomfører du som muliggjør høy treningsmengde i løpet av en uke? Fordelen av å ha en simpel kalender kalender der du kan analysere treningsøkter som gikk bra og dårlig kan ikke undervurderes. Du kan bruke din treningsdagbok som motivasjon for videre trening, men også for å sikre at du ikke trener for mye. Hvis du registrerer at du har trent mye i 4-5 uker, kan det fortelle deg at du bør gå ned på treningsmengden en uke. Å finne det rette nivået du skal trene på er ikke enkelt, fordi nivået vil endre seg når du blir sterkere eller eldre, men er helt essensielt dersom du ønsker å forbedre deg som maratonløper.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvor ofte trene løping

Hvor mye du bør trene for å løpe maraton

Annonse fra X-LIFE