Hvor mye bør man trene

0
71
Hvor mye bør man trene
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Voksne bør gjøre en form for fysisk aktivitet hver dag. Enhver type aktivitet er bra for deg. Jo mer du gjør jo bedre. Lær mer om hvor mye man bør trene.

Voksne bør:

  • ta sikte på å være fysisk aktiv hver dag. Enhver aktivitet er bedre enn ingen, og mer er enda bedre
  • gjøre styrkeaktiviteter som jobber med alle de store musklene (ben, hofter, rygg, mage, bryst, skuldre og armer) minst 2 dager i uken
  • gjennomføre minst 150 minutter aktivitet med moderat intensitet i uken, eller 75 minutter med høy intensitet
  • redusere tiden du sitter, og bryte opp lange perioder med ikke å bevege deg

Du kan også oppnå ditt ukentlige aktivitetsmål med:

Disse retningslinjene er også egnet for:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


  • funksjonshemmede voksne
  • gravide og nybakte mødre

Forsikre deg om at typen og intensiteten til aktiviteten din er passende for formnivået ditt.

Hva teller som moderat, aerob aktivitet?

Moderat aktivitet vil øke pulsen, og få deg til å puste raskere og føle deg varmere. En måte å fortelle om du trener på et moderat intensitetsnivå er om du fortsatt kan snakke.

Eksempler på aktiviteter med moderat intensitet:

  • rask gange
  • vannaerobic
  • sykle
  • dans
  • tennis
  • skyve en gressklipper
  • fotturer
  • rulleskøyter

Hva teller som aktivitet med høy intensitet?

Aktivitet med høy intensitet får deg til å puste hardt og raskt. Hvis du trener på dette nivået, vil du ikke kunne si mer enn noen få ord uten å måtte hive etter pusten. Generelt kan 75 minutter aktivitet med høy intensitet gi lignende helsemessige fordeler som 150 minutter aktivitet med moderat intensitet.

Eksempler på aktiviteter med høy intensitet:

  • jogge eller løpe
  • svømme fort
  • sykle fort eller i bakker
  • gå opp trapper
  • fotball, rugby og hockey
  • hoppetau
  • aerobics
  • gymnastikk
  • kampsport

Hva teller som aktivitet med maksimal intensitet?

Aktiviteter med maksimal intensitet kan være øvelser utført i korte utbrudd med maksimal innsats avbrutt med perioder der du hviler. Denne typen trening er også kjent som høyintensitetstrening (HIIT).

Eksempler på aktiviteter der du kan gjennomføre HIIT intervaller:

  • vektløfting
  • sirkeltrening
  • sprint opp bakker
  • intervaller
  • løpe opp trapper
  • spinning

Relaterte artikler:

Hvor ofte bør man trene styrke

Hvor ofte bør man trene

Annonse fra MILRAB