Hvor mye av energien i et sunt kosthold bør komme fra karbohydrater

0
11
HVOR MYE AV ENERGIEN I ET SUNT KOSTHOLD BØR KOMME FRA KARBOHYDRATER
Foto: Holly Mindrup - Unsplash
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



Ikke bare trenger du karbohydrater for å prestere på ditt beste, ny forskning bekrefter at å spise de riktige karbohydratene også er viktig for helsen.

Hvilken rolle spiller karbohydrater i et sunt kosthold?

Karbohydrat er et av makronæringsstoffene vi trenger, først og fremst for energi,. Det er kroppens første energikilde – det er det den liker å bruke.

Hvorfor liker kroppen karbohydrater?

Glukosen fra karbohydrater omdannes til energien hjernen og musklene trenger for å fungere. Fett og protein er også nødvendig for energi, men de er mer en langsiktig drivstoffkilde, mens karbohydrater oppfyller kroppens mest umiddelbare energibehov.

Hvor mange porsjoner karbohydrater trenger du?

Mellom 50 og 60 prosent av de daglige kaloriene dine bør komme fra karbohydrater, hvorav de fleste skal være fullkorn og andre komplekse karbohydrater.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Er det et problem med å redusere karbohydratinntaket?

Hvis du ikke får i deg nok karbohydrater, risikerer du å frata kroppen din kaloriene og næringsstoffene den trenger, eller å erstatte sunne karbohydrater med usunne fettstoffer. Fullkorn, komplekse karbohydrater, meieriprodukter og frukt inneholder verdifulle vitaminer, mineraler og fiber som kroppen din trenger for å fungere på sitt beste. Hvis du kutter disse matvarene ut av kostholdet ditt, kan du utvikle næringsmangel eller forstoppelse som et resultat.

Er alle karbohydrater like?

Komplekse karbohydrater fordøyes sakte. De krever mer arbeid og tar lenger tid for kroppen din å bryte ned, slik at de leverer energi mer jevnt og hjelper med å holde blodsukkernivået mer stabilt.

Komplekse karbohydrater er en topp kilde til kostfiber, og å spise et fiberrikt kosthold reduserer risikoen for koronar hjertesykdom, hjerneslag, type 2 diabetes og kolorektal kreft med 16 til 24 prosent, og er knyttet til en lavere kroppsvekt, ifølge til en anmeldelse publisert i tidsskriftet The Lancet. som undersøkte 40 års studier.

Enkle karbohydrater, eller raffinerte karbohydrater, brytes ned raskere, noe som kan utløse topper i blodsukkeret, og de inneholder ikke så mange vitaminer, mineraler, fiber og andre viktige fytonæringsstoffer som komplekse karbohydrater gjør. Imidlertid er det et unntak: Enkle karbohydrater, inkludert fruktose og laktose, finnes også naturlig i næringsrik hel frukt og meieriprodukter. Frukt inneholder også gode kostfiber.

Overdriving av enkle karbohydrater kan også føre til vektøkning. Forfatterne så på 50 studier om diett og vektøkning og fant at jo mer enkle karbohydrater en person spiste, jo mer vekt hadde de en tendens til å øke i gjennomsnitt.

Hvilke matvarer inneholder komplekse karbohydrater?

Ifølge Harvard T. H. Chan School of Public Health inkluderer de viktigste kostholdkildene til komplekse karbohydrater:

  • Ubearbeidet eller minimalt bearbeidet fullkorn, som bygg, bulgur, bokhvete, quinoa og havre
  • Hele hvete og andre fullkornsbrød
  • Brun ris
  • Fullkornspasta
  • Grønnsaker
  • Bønner, linser og tørkede erter
  • Fullkornsblandinger, som 100 prosent kli

Hva er kilder til enkle karbohydrater?

Enkle karbohydrater finnes i frukt og meieriprodukter, samt høyt bearbeidede eller raffinerte matvarer som er strippet for fiber, inkludert:

  • Loff
  • Bakverk
  • Sukkerholdig brus og annen søt drikke
  • Fruktjuice
  • Godteri

Relaterte artikler:

Mat med karbohydrater

Mat med lite karbohydrater

Annonse fra MILRAB