Hvor mange karbohydrater om dagen for å gå ned i vekt

0
59
Hvor mange karbohydrater om dagen for å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock

Å redusere karbohydrater kan redusere appetitten og føre til vekttap. Lær mer om hvor mange karbohydrater om dagen.

Hvor mange karbohydrater om dagen for å gå ned i vekt?

For noen mennesker lar et kosthold med lite karbohydrater de spise til de er mette, føle seg tilfredse og likevel gå ned i vekt. Antall karbohydrater en person bør spise hver dag for vekttap varierer avhengig av alder, kjønn, kroppstype og aktivitetsnivå. Denne artikkelen gjennomgår hvor mange karbohydrater du bør spise om dagen for å gå ned i vekt.

Hvorfor vil du spise færre karbohydrater?

Kostholdsretningslinjene anbefaler at karbohydrater gir 45–65% av ditt daglige kaloriinntak for alle aldersgrupper og kjønn. Daglig inntak for karbohydrater er 300 gram per dag når du spiser en 2000-kalori diett. Noen mennesker reduserer det daglige karboinntaket med sikte på å gå ned i vekt og redusere til rundt 50–150 gram per dag. Forskning har vist at lavkarbodietter kan være en del av en effektiv vekttapstrategi.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Denne dietten begrenser inntaket av karbohydrater – inkludert sukker og stivelse som brød og pasta – og erstatter dem med protein, sunt fett og grønnsaker. Studier viser at dietter med lite karbohydrater kan redusere appetitten til en person, føre til at de spiser færre kalorier og gjør det lettere å gå ned i vekt enn i andre dietter, forutsatt at de opprettholder dietten. I studier som sammenligner dietter med lite karbohydrater og lite fett, må forskere aktivt begrense kalorier i gruppene med lite fett for å gjøre resultatene sammenlignbare, men gruppene med lite karbohydrater er vanligvis mer effektive.

Lavkarbo dietter har også fordeler som går utover bare vekttap. De kan bidra til å senke blodsukkeret, blodtrykket og triglyserider. De kan også bidra til å heve HDL (godt) kolesterol og forbedre mønsteret av LDL (dårlig) kolesterol. Kosthold med lite karbohydrater gir ofte mer vekttap og forbedrer helsen, sammenlignet med kaloribegrensede dietter med lite fett som mange mennesker fremdeles anbefaler. Det er rikelig med bevis for å støtte denne ideen.

Hvordan bestemme ditt daglige karboinntak

Hvis du bare fjerner de usunne karbohydratkildene fra kostholdet ditt, for eksempel raffinert hvete og tilsatt sukker, vil du være på god vei til bedre helse. For å dra nytte av de potensielle metabolske fordelene med dietter med lite karbohydrater, må du imidlertid begrense andre karbohydrater. Det er ingen vitenskapelige artikler som forklarer nøyaktig hvordan karbohydratinntaket skal tilpasses individuelle behov. De følgende avsnittene diskuterer hva noen kostholdseksperter tror om karbohydratinntak og vekttap.

Spise 100–150 gram karbohydrater per dag

Dette er et moderat karboinntak. Det kan virke for mennesker som er slanke, aktive og prøver å holde seg sunne og opprettholde vekten. Det er mulig å gå ned i vekt med dette inntaket, men du må kanskje også være oppmerksom på kaloriinntak og porsjonsstørrelser for å gå ned i vekt.

Karbohydrater du kan spise inkluderer:

  • alle grønnsaker
  • flere fruktbiter per dag
  • moderate mengder sunne stivelser, som poteter, søtpoteter og sunnere korn, som ris og havre

Spise 50–100 gram karbohydrater per dag

Dette området kan være fordelaktig hvis du vil gå ned i vekt mens du har noe karbohydrater i kostholdet. Det kan også hjelpe med å opprettholde vekten din hvis du er følsom for karbohydrater.

Karbohydrater du kan spise inkluderer:

  • rikelig med grønnsaker
  • 2–3 fruktbiter per dag
  • minimale mengder stivelsesholdige karbohydrater

Spise 20–50 gram karbohydrater per dag

Det er her lavkarbo-dietten har større effekter på stoffskiftet. Dette er et mulig utvalg for mennesker som vil gå ned i vekt raskt, eller har metabolske problemer, overvekt eller diabetes. Når man spiser mindre enn 50 gram per dag, vil kroppen gå i ketose, og levere energi til hjernen via såkalte ketonlegemer. Dette vil sannsynligvis dempe appetitten og føre til at du mister vekt automatisk.

Karbohydrater du kan spise inkluderer:

  • rikelig med lavkarbo-grønnsaker
  • noen bær, kanskje med kremfløte
  • spore karbohydrater fra andre matvarer, som avokado, nøtter og frø

Vær oppmerksom på at lavkarbodiett ikke betyr at det er et veldig begrenset kosthold. Det er plass til mange grønnsaker med lite karbohydrater.

Det er viktig å eksperimentere

Hver enkelt person er unik, og det som fungerer for en person, fungerer kanskje ikke for andre. Det er viktig å eksperimentere og finne ut hva som fungerer best for deg. Hvis du har diabetes type 2, snakk med helsepersonell før du gjør endringer, fordi dette kostholdet kan redusere behovet ditt for medisiner drastisk.

Relaterte artikler:

Mat med mye fett og lite karbohydrater

Hvilke oppgaver har karbohydrater i kroppen

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her