Hvor mange kalorier må man forbrenne for å gå ned i vekt

0
60
Hvor mange kalorier må man forbrenne for å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock


HØSTSALG!



For å gå ned i vekt, må du bevege deg mer og spise mindre, men hvor mange kalorier må man forbrenne for å gå ned i vekt?

Hvor mye kalorier du trenger å forbrenne hver dag for å gå ned i vekt, avhenger av mange faktorer, inkludert vekttapmålet ditt, hvor mye du spiser og hvordan du brenner kaloriene. Mens vekttap kan være ditt primære mål, gir fysisk aktivitet mange helsemessige fordeler, som bedre leddmobilitet, beskyttelse mot kronisk sykdom, økt humør og forbedret utholdenhet. Så vær begeistret for alt vekttap du oppnår gjennom trening, og vit at du gjør kroppen din godt når du beveger deg mer.

Tips

For å gå ned 0,5-1 kg per uke, må du forbrenne 500 til 1000 kalorier mer per dag enn du forbruker – eller 3.500 til 7.000 kalorier per uke.

Beregne et kaloriunderskudd for vekttap

For å gå ned i vekt, må du gjøre litt enkel matematikk og skape et kaloriunderskudd, noe som betyr at du forbrenner mer kalorier enn du bruker.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Ett kilo fett er omtrent 7000 kalorier. Så hvis du vil gå ned 0,5-1 kg per uke (et generelt sunt og bærekraftig mål), må du forbrenne mellom 500 og 1000 kalorier mer enn du bruker hver dag – eller mellom 3.500 og 7.000 kalorier per uke. Å gå ned i vekt gradvis kan hjelpe deg å holde den av på lang sikt. Det er ikke anbefalt av de fleste helsepersonell å lage et drastisk kaloriunderskudd (mer enn 500 til 1000 kalorier per dag). Vanligvis er denne hastigheten uholdbar og kan føre til ernæringsmangler, muskeltap og et redusert stoffskifte.

For å bestemme kaloriunderskuddet ditt, må du først finne ut hvor mye du forbrenner og hvor mange kalorier du forbrenner uten trening, også kjent som ditt kalorivedlikehold. Du kan bruke en matdagbok eller sporingsapp for å spore hvor mye du spiser, samt bestemme det ideelle kaloriinntaket ditt, gitt din nåværende alder, størrelse, kjønn, aktivitetsnivå og vektnedgangsmål. Trening er enda mer effektivt når det kobles sammen med et sunt kosthold.

Så når du har funnet ditt kalorivedlikeholdsnivå, kan du begynne å skape et kaloriunderskudd hver dag. Men pass på at du inkluderer trening uten å øke kaloriinntaket. Hvis du spiser flere kalorier som svar på trening, vil du sannsynligvis ikke gå ned i vekt.

Relaterte artikler:

Hvor mye kalorier forbrenner jeg

Hvordan få høy forbrenning

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!