Hvor mange kalorier for å gå ned 1 kg i uka

0
146
Hvor mange kalorier for å gå ned 1 kg i uka
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å ha kontroll på vekten er en balansegang, og kalorier spiller en viktig rolle. Hvor mange kalorier for å gå ned 1 kg i uka?

Hvor mange kalorier for å gå ned 1 kg i uka?

Finn ut hvordan kalorier bestemmer vekten din og måter du best kan kutte kalorier fra kostholdet ditt. Til tross for alle kostholdsstrategiene der ute, handler vektstyring fremdeles om kaloriene du tar inn og de du forbrenner. Strenge dietter kan love deg at å unngå karbohydrater eller spise et fjell av grapefrukt er hemmeligheten bak vekttap, men det handler virkelig om å spise færre kalorier enn kroppen forbruker hvis du vil gå ned i vekt.

Hvor mye kalorier du må spise

Vekten din er en balansegang, men ligningen er enkel: Hvis du spiser flere kalorier enn du forbrenner, går du opp i vekt. Og spiser du færre kalorier og forbrenner flere kalorier gjennom fysisk aktivitet, mister du vekt. Fordi 3500 kalorier tilsvarer omtrent 0,5 kg, anslås det at du trenger å forbrenne omtrent 7 000 kalorier for å miste 1 kg. Så generelt sett, hvis du kutter 500 til 1 000 kalorier om dagen fra det vanlige kostholdet ditt, vil gå ned 0,5-1 kg i uken.

Det høres enkelt ut. Imidlertid er det mer sammensatt, fordi når du går ned i vekt, mister du vanligvis en kombinasjon av fett, magert vev og vann. På grunn av endringer som skjer i kroppen som et resultat av vekttap, kan det hende du må redusere kaloriene ytterligere for å fortsette vekttapet. Kroppen går nemlig inn i sparemodus hvis du reduserer kaloriinntaket for mye, og det vil bli enda vanskeligere å gå ned i vekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Å kutte ned på kalorier

Å redusere kalorier krever endring, men trenger ikke å være vanskelig. Disse endringene kan ha stor innvirkning på antall kalorier du bruker:

  • Kutte ut matvarer med høyt kaloriinnhold som har lavt næringsinnhold
  • Bytte mat med høyt kaloriinnhold med alternativer med lavere kaloriinnhold
  • Redusere porsjonsstørrelser

Redusere inntak av høykalorimat

For eksempel kan du hoppe over caffe latte om morgenen, brus til lunsj eller den skålen med iskrem du alltid har etter middagen. Du kan heller drikke vann, kaffe og te i stedet, og heller ha fersk frukt til dessert. Tenk på hva du spiser og drikker hver dag, og identifisere mat og drikke du kan kutte ut.

Prøv disse tipsene for å kontrollere porsjonsstørrelser og kutte ned på kalorier:

  • Begynn i det små. I begynnelsen av et måltid, ha på litt mindre enn hva du tror du vil spise. Hvis du fremdeles er sulten, spis mer grønnsaker eller frukt.
  • Spis av tallerkener, ikke fra pakker. Å spise direkte fra en pakke gir deg ingen følelse av hvor mye du spiser. Å se mat på en tallerken eller i en bolle gjør deg oppmerksom på hvor mye du spiser. Vurder å bruke en mindre tallerken eller bolle.
  • Telle kalorier. Sjekk anerkjente ressurser som tilbyr verktøy for å telle kalorier, for eksempel nettsteder eller smarttelefonapplikasjoner.

Å erstatte matvarer med høyt kaloriinnhold med alternativer med lavere kaloriinnhold, og redusere porsjonsstørrelsene, kan hjelpe deg med å kutte kalorier og forbedre vektkontrollen. For en vellykket og bærekraftig vektstyringsplan, må du også øke din fysiske aktivitet. Å kombinere regelmessig trening og sunn mat vil best hjelpe deg med å oppnå og opprettholde en sunn vekt.

Relaterte artikler:

Hvor mange kalorier bør man forbrenne på trening

Hvor mange kalorier trenger du

Annonse fra X-LIFE