Hvor mange kalorier er det i havregrøt

0
70
Hvor mange kalorier er det i havregrøt

Sist oppdatert

Lær mer om hvor mange kalorier det er i havre, og hvilke helsemessige fordeler du kan dra nytte av ved å spise havre.

Havre (Avena sativa) er et fullkorn som hovedsakelig dyrkes i Nord-Amerika og Europa. Havre er en veldig god kilde til fiber, spesielt betaglukan, og inneholder mange vitaminer, mineraler og antioksidanter. På grunn av mange fordeler med havre, som å senke blodsukkeret og kolesterolnivået, har havre fått betydelig oppmerksomhet som helsekost. Havre med fullkorn kalles havregryn. De blir oftest valset eller knust til flate flak og lett ristet for å produsere havregryn.

Hvor mange kalorier er det i havregrøt

Havre gir deg god næring, i tillegg til mange viktige mineraler og mineraler kroppen din trenger.

Næringsinnhold i havre

Ernæringsfakta for 100 gram havre er:

  • Kalorier: 389
  • Vann: 8%
  • Protein: 16,9 gram
  • Karbohydrater: 66,3 gram
  • Sukker: 0 gram
  • Fiber: 10,6 gram
  • Fett: 6,9 gram
  • Karbohydrater
  • Karbohydrater utgjør 66% av havre (tørr vekt)

Omtrent 11% av karbohydrater er fiber, mens 85% er stivelse. Havre har svært lite sukker, og bare 1% kommer fra sukrose.

Stivelse

Stivelse, som består av lange kjeder med glukosemolekyler, er den største komponenten i havre. Stivelsen i havre er annerledes enn stivelsen i andre korn. Den har et høyere fettinnhold og en høyere viskositet, som er dens evne til å binde seg med vann. Størstedelen av fiberen i havre er løselig, for det meste en fiber som kalles beta-glucan. Det har vist seg at daglig konsum av betaglukaner senker kolesterolet, spesielt dårlig kolesterol, og kan dermed redusere risikoen for hjertesykdom.

Protein

Havre er en god kilde til protein av høy kvalitet, 11–17% av tørrvekten, noe som er høyere enn de fleste andre korn.

Vitaminer og mineraler

Havre inneholder mange vitaminer og mineraler, inkludert:

  • Mangan. Dette spormineralet, vanligvis funnet i høye mengder i fullkorn, er viktig for utvikling, vekst og metabolisme.
  • Fosfor. Dette mineralet er viktig for beinhelse og vevsvedlikehold.
  • Kobber. Et antioksidantmineral som ofte mangler i det vestlige kostholdet, anses kobber som viktig for hjertehelsen.
  • Vitamin B1. Dette vitaminet, også kjent som tiamin, finnes i mange matvarer, inkludert korn, bønner, nøtter og kjøtt.
  • Jern. Som en komponent i hemoglobin, et protein som er ansvarlig for transport av oksygen i blodet, er jern helt essensielt i menneskets kosthold.
  • Selen. Denne antioksidanten er viktig for forskjellige prosesser i kroppen din. Lave selenivåer er assosiert med økt risiko for tidlig død og nedsatt immun- og mentalfunksjon.
  • Magnesium. Ofte mangler kostholdet, dette mineralet er viktig for mange prosesser i kroppen din.
  • Sink. Dette mineralet er delaktig i mange kjemiske reaksjoner i kroppen din og er viktig for generell helse.

Helsemessige fordeler ved havre

Eksperter tilskriver havre med et bredt utvalg av helsemessige fordeler, inkludert lavere blodtrykk og redusert risiko for overvekt og diabetes type 2.

Kan senke kolesterolet

Studier har gjentatte ganger bekreftet at havre kan senke kolesterolnivået, noe som kan redusere risikoen for hjertesykdom. Hjertesykdommer er den viktigste dødsårsaken over hele verden, og høyt kolesterol er en viktig risikofaktor, spesielt oksidert(dårlig) kolesterol. Havrenes evne til å senke kolesterolet tilskrives hovedsakelig beta-glukaninnholdet.

Kan forebygge diabetes type 2

Diabetes type 2 har blitt mye vanligere de siste årene. Denne sykdommen er preget av unormal regulering av blodsukkeret, vanligvis som et resultat av nedsatt følsomhet for hormonet insulin. Betaglukaner, de løselige fibrene fra havre, har vist fordeler for blodsukkerkontrollen. Det har vist seg at beskjedne mengder beta-glukaner fra havre modererer både glukose- og insulinresponser etter måltider med mye karbohydrater.

Havre gjør deg mett lenger

Hvor lenge du er mett spiller en viktig rolle i energibalansen, da det stopper deg fra å spise til sulten kommer tilbake. I en studie som rangerte metthetsgrad av 38 vanlige matvarer, var havregryn rangert som tre totalt og først blant frokostmat. Vannløselige fibre, for eksempel betaglukaner, kan øke metthet ved å forsinke tømming av magen og fremme frigjøring av metthetshormoner.

Stort sett glutenfritt

Et glutenfritt kosthold er den eneste løsningen for personer som lider av cøliaki, så vel som for mange personer med glutenfølsomhet. Havre er ikke glutenløs, men inneholder en lignende type protein som kalles avenin. Kliniske studier indikerer at moderate eller til og med store mengder ren havre kan tolereres av folk flest med cøliaki. Havre har vist seg å øke næringsverdien til glutenfrie dietter, og øker både mineralinntak og fiberinntak.

Relaterte artikler:

Slanke seg på havregrøt

Lavkarbo rundstykker med havregryn