Hvor mange kalorier er det i et eple

0
92
Hvor mange kalorier er det i et eple

Sist oppdatert

Epler er blant verdens mest populære frukter. Lær mer om hvor mange kalorier det er i epler, og hvilke helsemessige fordeler du kan dra nytte av.

Epler vokser på epletreet (Malus domestica), som opprinnelig kommer fra Sentral-Asia. Epler inneholder mye fiber, vitamin C og forskjellige antioksidanter. De er også veldig mettende, med tanke på det lave kaloritallet. Studier viser at å spise epler kan ha flere fordeler for helsen din. Vanligvis spises epler rå, men epler kan også brukes i forskjellige oppskrifter, juice og drikke. Ulike typer florerer, i en rekke farger og størrelser.

Næringsinnhold i epler

Næringsinnhold i et mellomstort eple (100 gram):

  • Kalorier: 52
  • Vann: 86%
  • Protein: 0,3 gram
  • Karbohydrater: 13,8 gram
  • Sukker: 10,4 gram
  • Fiber: 2,4 gram
  • Fett: 0,2 gram

Karbohydrater i epler

Epler er hovedsakelig sammensatt av karbohydrater og vann. De er rike på enkle sukkerarter, som fruktose, sukrose og glukose. Til tross for av høyt karbohydratinnhold og sukker, er deres glykemiske indeks (GI) lav, fra 29–44. GI er et mål på hvordan mat påvirker økningen i blodsukkernivået etter du har spist. Lave verdier er forbundet med ulike helsemessige fordeler.

På grunn av antallet høye fiber- og polyfenoler har frukt ofte en lav GI-score.

Fiber

Epler er veldig rike på fiber. Et mellomstort eple (100 gram) inneholder omtrent 4 gram av dette næringsstoffet, som er 17% av dagsbehovet. En del av fiberen til eplet kommer fra uoppløselige og oppløselige fibre kalt pektin. Løselig fiber er forbundet med mange helsemessige fordeler, blant annet fordi det mater de vennlige bakteriene i tarmen og sørger for god tarmhelse. Fiber kan også være mettende og bidra til vekttap når du senker blodsukkernivået og bedrer fordøyelsen.

Vitaminer og mineraler

Epler kan skryte av mange vitaminer og mineraler, men ikke i veldig høye mengder. Imidlertid er epler vanligvis en god kilde til vitamin C. Vitamin C. Også kalt askorbinsyre, er en vanlig antioksidant i frukt. Det er et essensielt næringsstoff som har mange viktige funksjoner i kroppen din. Kalium. Det viktigste mineralet i epler, kalium, kan være til fordel for hjertehelsen når det konsumeres i høye mengder.

Andre planteforbindelser

Epler inneholder mange antioksidantplanteforbindelser, som gir mange helsemessige fordeler. Disse inkluderer:

  • Quercetin. Et næringsstoff som også forekommer i mange plantemat, kan quercetin ha antiinflammatoriske, antivirale, kreftdrepende og antidepressive effekter.
  • Catechin. En naturlig antioksidant. Katekin finnes også i store mengder grønn te, og har vist seg å forbedre hjerne- og muskelfunksjonen.
  • Klorogensyre. Finnes også i kaffe, og bidrar til å senke blodsukkeret og kan gi vektreduksjon.

Epler og vektreduksjon

To egenskaper til epler – innhold av høyt fiberinnhold og lavt kaloriinnhold – kan bidra til vektreduksjon. Derfor kan det å spise epler redusere ditt daglige kaloriinntak og fremme langsiktig vekttap. I en 12-ukers studie mistet kvinner som ble instruert i å spise 1,5 store epler (300 gram) per dag 1,3 kg i løpet av studien. Av denne grunn kan epler være et nyttig tillegg i kosten i en diett, spesielt hvis det spises som mellommåltid.

Helsemessige fordeler med epler

Gitt eplets enorme popularitet, er det ikke overraskende at de har blitt studert ganske grundig .

Kontroll av blodsukker og diabetes type 2

Noen bevis tyder på at det å spise epler kan bidra til å senke blodsukkernivået og beskytte mot diabetes. Noen av antioksidantene i epler kan også redusere absorpsjonen av sukker. I en studie med 38 018 kvinner ble det å spise 1 eller flere epler per dag knyttet til en 28% lavere risiko for å utvikle diabetes type 2.

Kolesterol og hjertesykdom

Flere studier har undersøkt eplers effekt på risikofaktorer for hjertesykdom. Epler kan redusere det totale kolesterolnivået og føre til drastiske reduksjoner på 48% i plakkoppbygging inne i arteriene. En studie i Finland viste at de som konsumerte mer enn 1,9 gram (54 gram) epler per dag, hadde en betydelig lavere risiko for å utvikle hjertesykdom. Spesifikt var risikoen for å dø av hjertesykdom 43% lavere hos kvinner og 19% hos menn.

Kreft

Mange prøverørsforsøk antyder at antioksidanter i epler kan beskytte mot kreft i lungene og tykktarmen.

Relaterte artikler:

Kalorier i en banan

Hvor mye frukt om dagen