Hvor mange kalorier er det i en brødskive

0
1027
Hvor mange kalorier er det i en brødskive
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Brød er en viktig del av det norske kostholdet, men hvor sunt er det, og hvor mange kalorier er det i en brødskive?

Brød er en viktig del av kostholdet i mange land og har blitt spist over hele verden i årtusener. Vanligvis tilberedt av en deig laget av mel og vann, er brød tilgjengelig i mange varianter, inkludert surdeig, søtt brød med mer. Til tross for sin utbredte popularitet, blir brød stadig ofte karakterisert som usunt og fetende.

Denne artikkelen undersøker helseeffekten av brød og forteller deg om det er bra eller dårlig for deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Lavt innhold av essensielle næringsstoffer

Sammenlignet med andre matvarer som frukt og grønnsaker, er brød relativt lite med essensielle næringsstoffer. Det er ganske høyt innhold av kalorier og karbohydrater, men lite i protein, fett, fiber, vitaminer og mineraler. innhold av næringsstoffer kan imidlertid variere mye med forskjellige brødtyper. For eksempel kan hele hvetebrød skilte med en større mengde fiber, mens spirede korn er rikere på betakaroten og vitamin C og E.

Én skive (34 gram) av Esekiel, spiret fullkornsbrød inneholder:

  • Kalorier: 80
  • Protein: 4 gram
  • Fett: 0,5 gram
  • Karbohydrater: 15 gram
  • Fiber: 3 gram

Spiring bidrar til å øke mengden og tilgjengeligheten av visse næringsstoffer. Brød laget av spiret fullkorn inneholder mye fiber, vitaminer og mineraler, og kan ha mindre innvirkning på blodsukkeret enn andre brød.

Én skive (47 gram) fullkornsurdeig gir:

  • Kalorier: 120
  • Protein: 4 gram
  • Fett: 0 gram
  • Karbohydrater: 20 gram
  • Fiber: 3 gram

Surdeigsbrød lages gjennom en gjæringsprosess som forbedrer fordøyelsen, forbedrer tilgjengeligheten av visse næringsstoffer og reduserer blodsukkeret.

Én skive (46 gram) fullkornsbrød inneholder:

  • Kalorier: 110
  • Protein: 4 gram
  • Fett: 0,5 gram
  • Karbohydrater: 23 gram
  • Fiber: 4 gram

Fullkornsbrød laget av 100% fullkornsmel inneholder høyere fiber, vitaminer og mineraler enn brød laget av raffinert hvete.

Én skive (48 gram) fullkorns havrebrød inneholder:

  • Kalorier: 130
  • Protein: 6 gram
  • Fett: 1,5 gram
  • Karbohydrater: 23 gram
  • Fiber: 4 gram

Havrebrød laget av havre og fullkornsmel kan skilte med fiberbetaglukan, noe som kan bidra til å senke kolesterolet og har blitt knyttet til en rekke helsemessige fordeler.

Én skive (34 gram) Ezekiel, spiret helkorns linfrøbrød inneholder:

  • Kalorier: 80
  • Protein: 5 gram
  • Fett: 1 gram
  • Karbohydrater: 14 gram
  • Fiber: 4 gram

Linfrøbrød inneholder plantebaserte omega-3-fettsyrer som fremmer god hjertehelse, samt forbindelser som kalles lignaner som kan bidra til å beskytte mot visse kreftformer.

Én skive (28 gram) spiret rugbrød gir:

  • Kalorier: 60
  • Protein: 4 gram
  • Fett: 1 gram
  • Karbohydrater: 12 gram
  • Fiber: 3 gram

Spiret rugbrød er høyt i løselig fiber, noe som hjelper til med å bremse fordøyelsen av karbohydrater og redusere kroppens insulinrespons.

Relaterte artikler:

Lavkarbo brød med cottage cheese

Enkle lavkarbo knekkebrød

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!