Hvor mange kalorier er det i en avokado

0
533
Hvor mange kalorier er det i en avokado

Avokado brukes ikke bare i guacamole, men er en viktig del av kostholdet til mange. Avokado er en sunn frukt og inneholder viktige næringsstoffer og sunt fett.

Næringsinnhold for avokado

Avokado er den pæreformede frukten av avokadotrær. De har et læraktig, grønt skall. Avokado inneholder et eneste stort frø, kalt stein. Når de modnes blir avokado mørkegrønn til svart. Avokado varierer i størrelse. De fleste avokadoer i dagligvarebutikker er mellomstore.

Den foreslåtte serveringsstørrelsen er rundt en femtedel av en mellomstor avokado. Her er en titt på mengden kalorier og fett i avokado.

Kalorier og fett

  • 1 porsjon (1/5 av en avokado) 50 kalorier, 4,5 gram totalt fett
  • 1/2 av en avokado (middels) 130 kalorier, 12 gram totalt fett
  • 1 avokado (middels/hel) 250 kalorier, 23 gram totalt fett

Er fettet i avokado sunt?

Avokado har mye fett. Men det er ikke det mettede fettet du finner i noen fete meieriprodukter, rødt kjøtt og junkfood. Det er anbefalt å begrense mettet fett i kostholdet ditt for å redusere risikoen for hjertesykdom. Men en metaanalyse fra 2011 fant ingen sammenheng mellom mettet fett, hjertesykdom og hjerneslag. Det kan være at transfett, den typen fett som finnes i delvis hydrogenerte oljer som margarin, spiller en større rolle.

Avokado har bare en spormengde mettet fett. Det meste av fettet i avokado er enumettede fettsyrer. Disse fettsyrene antas å senke det totale kolesterolet, og det dårlige kolesterolet ditt, og øke ditt gode kolesterolet.

Andre helsemessige fordeler ved å spise avokado

Avokado kan spille en rolle i kreftforebygging. Studier viser at fytokjemikalier i avokado kan forhindre vekst av og forårsake celledød av forstadier til kreftceller.

Avokado er en god kilde til kostfiber. Dette hjelper til med å forhindre forstoppelse. En porsjon inneholder 2 gram fiber. Fiber hjelper deg også med å holde deg mett lenger, noe som kan forhindre overspising. Overvektige og moderat overvektige voksne deltagere i studien som spiste omtrent halvparten av en avokado til lunsj, følte seg mette i tre til fem timer etterpå. Blodsukkernivået holdt seg mer stabilt enn deltakerne som ikke spiste avokado.

Vitaminer og mineraler i avokado

Rødt kjøtt kan fremme betennelse i kroppen, delvis på grunn av mettet fettinnhold. Betennelse er en annen potensiell risikofaktor for hjerte- og karsykdommer. Avokado kan bidra til å redusere betennelser i kroppen. En liten studie fra 2012 fant at å spise halvparten av en avokado med en burger, i stedet for å spise en burger alene bidro til å redusere produksjonen av stoffer som fremmer betennelser i kroppen.

Ifølge forskning kan avokado hjelpe kroppen din med å absorbere spesifikke næringsstoffer fra andre matvarer. Avokado er kolesterolfri, natriumfri og har lite sukker. De er en rik kilde til mange vitaminer og mineraler:

  • vitamin A
  • vitamin K
  • vitamin C
  • vitamin E
  • jern
  • kalium
  • sink
  • mangan
  • B-vitaminer (unntatt B-12)
  • kolin
  • betaine
  • kalsium
  • magnesium
  • fosfor
  • kobber
  • folat

Avokado er sunt, men det gir deg ikke carte blanche til å spise dem. Til tross for den imponerende ernæringsprofilen til avokado, risikerer du å legge på deg hvis du spiser mange. Når avokado nytes som en del av et ellers sunt kosthold, kan det hjelpe deg å gå ned i vekt. Ikke spis avokado i tillegg til usunn mat. Bytt i stedet ut usunn mat i kostholdet ditt, og spis heller sunnere alternativer med avokado.

Relaterte artikler:

Rødbeter med avokado og appelsin

Hva spiser en vegetarianer

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her