Hvor mange kalorier er det i en appelsin

0
209
Hvor mange kalorier er det i en appelsin

Sist oppdatert

Appelsiner er en næringsrik frukt med viktige næringsstoffer. Men hvor mange kalorier er det i en appelsin?

Appelsiner er blant verdens mest populære frukter. De vokser på appelsintrær (Citrus x sinensis) og tilhører en stor gruppe frukter kjent som sitrusfrukter. Deres egentlige opprinnelse er et mysterium, men dyrking av appelsiner antas å ha startet i Øst-Asia for tusenvis av år siden. I dag dyrkes de i de fleste varme regioner i verden og konsumeres enten friske eller som juice. Appelsiner er en sunn kilde til fiber, C-vitamin, tiamin, folat og antioksidanter. De har flere helsemessige fordeler.

Næringsinnhold

Næringsstoffene i omtrent halvparten av en stor appelsin (100 gram):

  • Kalorier: 47
  • Vann: 87%
  • Protein: 0,9 gram
  • Karbohydrater: 11,8 gram
  • Sukker: 9,4 gram
  • Fiber: 2,4 gram
  • Fett: 0,1 gram

Karbohydrater i appelsiner

Appelsiner består hovedsakelig av karbohydrater og vann, med veldig lite protein og fett, og få kalorier. Enkle sukkerarter – som glukose, fruktose og sukrose – er den dominerende formen av karbohydrater i appelsiner. De er ansvarlige for fruktens søte smak. Til tross for sukkerinnholdet, har appelsiner en lav glykemisk indeks (GI) på 31–51. Dette er et mål på hvor raskt sukker kommer inn i blodomløpet etter et måltid. Lave GI-verdier er forbundet med mange helsemessige fordeler. Appelsins lave GI forklares med deres høye polyfenol- og fiberinnhold, som modererer økningen i blodsukkeret.

Fiber i appelsiner

Appelsiner er en god kilde til fiber. Én stor appelsin (184 gram) pakker rundt 18% av dagsbehovet. De viktigste fibrene som finnes i appelsiner er pektin, cellulose, hemicellulose og lignin. Kostholdsfibre er forbundet med mange gunstige helseeffekter, inkludert forbedret fordøyelseshelse, vektreduksjon og kolesterol.

Vitaminer og mineraler

Appelsiner er en god kilde til flere vitaminer og mineraler, spesielt C-vitamin, tiamin, folat og kalium.

  • Vitamin C. Appelsiner er en utmerket kilde til vitamin C. Én stor appelsin gir over 100% av dagsbehovet.
  • Tiamin. En av B-vitaminene, også kalt vitamin B1, finnes i et bredt utvalg av matvarer.
  • Folat. Også kjent som vitamin B9 eller folsyre, har mange viktige funksjoner og finnes i mange plantemat.
  • Kalium. Appelsiner er en god kilde til kalium. Høyt inntak av kalium kan senke blodtrykket hos personer som allerede har høye nivåer, og kan redusere risikoen for hjertesykdom.

Andre planteforbindelser

Appelsiner er rike på forskjellige bioaktive planteforbindelser, som antas å ha mange gunstige helseeffekter. De to hovedklassene av antioksidantplanteforbindelser i appelsiner er karotenoider og fenoliske stoffer (fenoliske forbindelser).

Sitronsyre

Appelsiner og andre sitrusfrukter inneholder høyt sitronsyre og sitrater, noe som bidrar til deres sure smak. Forskning indikerer at sitronsyre og sitrater fra appelsiner kan bidra til å forhindre dannelse av nyrestein.

Helsemessige fordeler av appelsiner

Studier av mennesker og dyr indikerer at regelmessig inntak av appelsiner er gunstig for helsen.

Hjertehelse

Hjertesykdom er i dag verdens vanligste årsak til for tidlig død. Flavonoider – spesielt hesperidin – i appelsiner kan ha beskyttende effekter mot hjertesykdom. Kliniske studier hos mennesker bemerker at daglig inntak av appelsinjuice i fire uker har en blodfortynnende effekt og kan redusere blodtrykket betydelig. Det ser også ut til at fiber spiller viktig en rolle. Inntak av isolerte fiber fra sitrusfrukter har vist seg å redusere kolesterolnivået i blodet. Samlet sett er det sannsynlig at regelmessig inntak av appelsiner kan bidra til å redusere risikoen for hjertesykdom.

Appelsiner kan forebygge nyrestein

Appelsiner er en god kilde til sitronsyre og sitrater, som antas å bidra til å forebygge dannelse av nyrestein. Kaliumcitrat er ofte foreskrevet til pasienter med nyrestein. Sitrater i appelsiner ser ut til å ha lignende effekter.

Forebygge anemi

Anemi er en tilstand som er preget av lave nivåer av røde blodlegemer eller hemoglobin, og reduserer blodets evne til å frakte oksygen. Det er ofte forårsaket av jernmangel. Selv om appelsiner ikke er en god kilde til jern, er de en utmerket kilde til organiske syrer, for eksempel vitamin C (askorbinsyre) og sitronsyre. Både vitamin C og sitronsyre kan øke kroppens absorpsjon av jern fra fordøyelseskanalen. Når appelsiner spises med jernrik mat, kan det bidra til å forebygge anemi.

Hele appelsiner vs appelsinjuice


Appelsinjuice er en populær drikk over hele verden. En av de viktigste forskjellene mellom ren appelsinjuice og hele appelsiner er at juice er mye lavere i fiber. Én kopp (240 ml) ren appelsinjuice har en lignende mengde naturlig sukker som 2 hele appelsiner og er mye mindre mettende. Som et resultat kan konsum av fruktjuice ofte bli for høyt og bidra til vektøkning og helseproblemer. Dette gjelder spesielt juice som inneholder tilsatt sukker. Selv om appelsinjuice av høy kvalitet kan være sunn i moderate mengder, er hele appelsiner generelt et mye bedre valg.

Bivirkninger

Appelsiner har ikke mange kjente bivirkninger. Noen mennesker har en allergi mot appelsiner, men dette er sjelden. For mennesker som opplever halsbrann, kan konsum av appelsiner gjøre symptomene verre. Dette fordi appelsiner inneholder organiske syrer, hovedsakelig sitronsyre og askorbinsyre (C-vitamin).

Relaterte artikler:

Hvor mange kalorier er det i et eple

Kalorier i en banan