Hvor mange egg om dagen

0
58
Hvor mange egg om dagen

Egg er blant de mest næringsrike matvarene vi har, og inneholder viktige vitaminer og mineraler. Men hvor mange egg kan du spise om dagen?

Hvor mange egg om dagen

Faktisk inneholder et helt egg alle næringsstoffene som trengs for å gjøre en enkelt celle om til en hel kylling. Imidlertid har egg fått et dårlig rykte fordi eggeplommene har høyt kolesterolinnhold. Kolesterol er ikke så enkelt. Jo mer av det du spiser, jo mindre produserer kroppen din. Av denne grunn vil det å spise noen få egg ikke føre til en høy økning i kolesterolnivået.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Denne artikkelen forklarer og diskuterer hvor mange egg du trygt kan spise per dag.

Hva skjer når folk spiser flere egg i løpet av dagen?

I mange tiår har folk blitt anbefalt å begrense forbruket av egg – eller i det minste av eggeplommer. Et mellomstort egg inneholder 186 mg kolesterol, som er 62% av det anbefalte daglig inntaket. Derimot er eggehviten stort sett protein og har lite kolesterol. Vanlige anbefalinger inkluderer maksimalt 2-6 eggeplommer per uke. Vitenskapelig støtte for denne begrensningen mangler imidlertid.

Noen få studier har undersøkt effekten av egg på kolesterolnivået. Disse studiene delte mennesker i to grupper – en gruppe spiste 1-3 hele egg per dag, mens den andre spiste noe annet, for eksempel eggerstatninger.

Disse studiene viser at:

  • I nesten alle tilfeller øker “godt” HDL-kolesterol.
  • Totalt og «dårlig» LDL-kolesterolnivå forblir vanligvis uendret, men øker noen ganger litt.
  • Å spise omega-3-beriket egg kan senke triglyserider i blodet, en annen viktig risikofaktor.
  • Blodnivået av karotenoidantioksidanter som lutein og zeaxanthin øker betydelig.

Det ser ut til at responsen på å spise hele egg avhenger av individet. Hos 70% av mennesker hadde egg ingen effekt på totalt eller «dårlig» LDL-kolesterol. Imidlertid går 30% av menneskene litt opp. Selv om å spise noen få egg per dag kan øke blodkolesterolet hos noen mennesker, endrer de de “dårlige” LDL-partiklene fra små og tette til store. Personer som har overveiende store LDL-partikler, har lavere risiko for hjertesykdom. Så selv om egg forårsaker milde økninger i total- og LDL-kolesterolnivå, er det ikke grunn til bekymring.

Vitenskapen er tydelig på at opptil 3 hele egg per dag er helt trygt for sunne mennesker.

Hvor mye er for mye?

Dessverre har ingen studier undersøkt mer enn tre egg per dag. Det er mulig at å spise mer enn det kan ha negativ innvirkning på helsen din. Men å konsumere mer enn tre er ukjent territorium, vitenskapelig sett. Hvordan en person reagerer på ekstremt eggforbruk kan selvfølgelig ikke være aktuelt til hele befolkningen, men det er likevel interessant.

Relaterte artikler:

Holdbarhet kokt egg

Egg faste




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her