Hvor lenge må man trene til halvmaraton

0
239
Hvor lenge må man trene til halvmaraton

Hvor lenge må man trene til halvmaraton. Lær mer om hvor lenge du bør trene til halvmaraton, og hva og hvordan du bør trene til halvmaraton.

Hvor lang tid på å trene til halvmaraton

Hvor lang tid du skal bruke på å trene til halvmaraton kan avhenge av flere faktorer. De viktigste er kanskje ditt formnivå og hvor raskt du kommer i form. Hvor lenge du må trene til halvmaraton avhenger også av om hvor lang tid du ønsker å bruke. Har du et lenger tidsperspektiv, kan du ha en lenger periode med basistrening, for å bygge opp treningsvolum frem mot halvmaraton. Når denne perioden er over, kan du trene mer spesifikt frem mot halvmaraton.

Hvor lenge må man trene til halvmaraton med basistrening

Perioden du gjennomfører basistrening bør være på 12 uker eller mer. Dette er spesielt viktig dersom du ikke har løpt lenger distanser tidligere, eller har liten eller ingen erfaring med løping fra før av. Basistreningen har som formål å bygge opp din aerobe kapasitet, og det gjøre du gjennom å trene løping som i all hovedsak skal være med lav intensitet, samtidig som du øker treningsmengden gradvis. Basistreningen kan sammenlignes med fundamentet i hus. Det er dette treningsgrunnlaget du skal bygge videre på når du skal trene mer spesifikt frem mot halvmaraton.

Hvor lenge må man trene halvmaratonspesifikk trening

Etter perioden med basistrening, kan du rette treningen mer spesifikt inn mot halvmaraton. Denne perioden kan vare omtrent 3 måneder. Det betyr mer intervalltrening, tempotrening og fartslek som er tilpasset halvmaraton. Du kan gjennomføre intervalltrening med hovedvekt på lange intervaller, og gjennomføre tempotrening med en varighet på alt fra 20 til 40 minutter uten pause. Intensiteten på denne treningen kan være moderat til hard, men ikke hardere enn at du holder deg innenfor anaerob terskel.

Hvor lenge må man trene til halvmaraton

Det er fullt mulig å trene til halvmaraton over en kort periode, kanskje 2 måneder, men det er ikke å anbefale. For at du skal fullføre halvmaraton eller løpe på best mulig tid, bør du ha et solid treningsgrunnlag. Har du treningsgrunnlaget inne, kan du greie deg med den halvmaratonspesifikke perioden som er på omtrent 3 måneder. Er du nybegynner, bør du som et minimum beregne 6 måneder på å trene deg opp til halvmaraton, der 3 av månedene er basistrening. Perioden med basistrening kan gjerne være lenger.

Relaterte artikler:

Trene til halvmaraton med motbakketrening

Trene til halvmaraton med langturer