Hvor lenge bør man sove

0
129
Hvor lenge bør man sove
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Selv om flertallet kan mene at 7-9 timer søvn er nok, er det ingen fasit på hva den enkelte trenger av søvn. Lær mer om hvor lenge man bør sove.

Lær hvordan du finne magiske nummer

Mange vil ha deg til å tro at alle trenger syv til ni timers søvn om natten for å føle deg uthvilt – og for de fleste voksne er det nok. Imidlertid er det (dessverre) ingen fasit på hvor mye søvn du trenger. Mange faktorer, som alder, kroppen eller medfødte behov for søvn, alder, søvnkvalitet, graviditet og søvnunderskudd, spiller en rolle i å finne ditt spesielle «magiske nummer.» Når du eldes, endres søvnmønsteret ditt. Eldre voksne kan trenge mindre søvn, for eksempel syv til åtte timer etter fylte 65 år, enn yngre.

Søvnbehovene er individuelle og endrer seg når du eldes. Nyfødte trenger for eksempel totalt 14 til 17 timers søvn om dagen. Spedbarn trenger 12 til 15 timer om dagen, og tenåringer trenger 8 til 10 timer.

Avgjøre hvor mye søvn du trenger

Still deg tre spørsmål for å finne ut om søvnen du får er nok til å holde deg sunn og lykkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


  • Hvor lang tid tar det å sovne? I en ideell verden bør du sovne 15 til 20 minutter etter at du har truffet lakenet. Hvis du ligger våken lenger, kan en rekke faktorer være årsaken. Angst, koffein, et stort måltid eller til og med for mye søvn kan gjøre det vanskelig å sovne. På den annen side, hvis du knapt kommer deg til sengen før du blir trøtt, sover du sannsynligvis ikke nok.
  • Trenger du en alarm for å våkne? Hvis du nesten alltid er våken før alarmen går, eller hvis du våkner flere ganger i løpet av natten (og det ikke skyldes at du drikker for mye før du legger deg), kan hjernen prøve å fortelle deg at den har fått nok søvn. Alternativt, hvis du sliter med å våkne om morgenen når alarmen går, trenger du sannsynligvis mer søvn, eller trenger å justere hvor mye du sover.
  • Hvordan har du det? Hold en daglig søvndagbok ved å bruke en gratis app på smarttelefonen. Hvis du ikke liker elektroniske duppeditter, og heller vil gjøre det på den gammeldags måten, ta en dagbok og skriv ned hvilken tid du legger deg og står deg, sammen med hvordan du føler deg på dagtid. Dette vil gjøre det enklere å finne ut hvilken type søvnrutine som passer deg best. Ikke ignorere følelser av tretthet, humør eller angst. Dette kan være kroppens måte å fortelle deg at du trenger mer søvn.

Du vil kanskje oppdage at du allerede får en optimal søvnmengde (i så fall bravo!), Men når det ikke er tilfelle, ta grep.

Selv om det er sjelden, er det mennesker som får for mye søvn. Hvis du er en av dem, forskyver du leggetiden med intervaller på 15 minutter. Hvis du får for lite søvn, gjør det motsatte, og legg deg 15 minutter minutter tidligere (eller mer).

Hvis du har prøvd dette i flere uker og fortsatt ikke våkner og føler deg uthvilt, snakk med legen din for å se om han eller hun kan foreslå en annen løsning.

Relaterte artikler:

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!