Hvor langt har jeg løpt

0
67
Hvor langt har jeg løpt
Foto: Adobe Stock

Nybegynnere er heldige, de har hele løpekarrieren foran seg. Lær mer om hvor langt du bør løpe, og hvordan bruke en løpekalkulator som hjelp.

Å starte denne nye reisen er en spennende tid, og vi vil at du skal komme i gang på best mulig måte.

Hvor langt skal jeg løpe på min aller første løpetur?

Hvis du aldri har løpt før, og ikke har mye erfaring i det siste med andre idretter som involverer løping som fotball eller basketball, bør du begynne gradvis. Den første løpeturen din skal være høyst være 2-5 km. Målet er ikke å «komme i form» eller løpe fort, men snarere å se hvordan kroppen din reagerer på løping med minst mulig risiko for løpeskader.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Løp så komfortabelt som mulig, ha et lavt tempo, og stopp å gå hvis det blir for hardt. Du vil sannsynligvis være øm og sår i muskulaturen etterpå, så tøy ut i etterkant.

Løpkalkulator

Kalkulere sluttid og distanse ved å legge inn tiden du bruker på 1 km. Løpekalkulatoren beregner raskt distanse og tid på en rekke distanser. I tillegg til å regne ut distanse og tid, estimerer kalkulatoren tiden du bruker for hver km, på distansene 5 og 10 km, halvmaraton og maraton. Du kan også splitte opp denne tiden i runder 1, 2, 5 og 10 km.

Relaterte artikler:

SpurtTraining

RunCulator

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her