Hvor hardt bør man trene løping
Hvor hardt bør man trene løping
1. oktober 2018
Hvor hard trening
Hvor hard trening
2. oktober 2018
Hvor langt bør man løpe

Hvor langt bør man løpe

Hvor langt bør man løpe. Lær om hva som kan være avgjørende for langt og hvor ofte man bør løpe hver uke for å få mest mulig ut av treningen.

Hvor langt du bør løpe og hvor mye

Hvor mye og hvor langt du bør løpe hver uke er noen de viktigste spørsmålene du bør avklare før du starter opp med løping. Frekvensen, eller hvor ofte du løper, er én av tre fundamentale variabler når du trener løping. Det andre er hvor langt du løper, mens det tredje er med hvilken intensitet du skal trene løping. Forskning har vist at en person bør løpe minst 2 ganger per uke for å få noe ut av treningen. Mange eliteløpere kan trene løping så ofte som 14 ganger per uke.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor langt man bør løpe per uke.

Hvor langt man bør løpe hver uke

Hvor mye løping du bør gjennomføre hver uke vil avhenge av flere faktorer. Mange løpere, ikke bare nybegynnere, starter ofte opp med for mye trening, med for hard intensitet, for raskt. Følgen av dette kan ofte bli at motivasjonen stuper, overtrening og skader. For å unngå eller redusere risikoen for dette er det noen enkle grep du som løper kan ta.

Det første og viktigste du må gjøre for å avgjøre hvor langt du kan løpe hver uke er å ta utgangspunkt i eget formnivå. Det er ditt nåværende formnivå som bør avgjøre hvor mye, hvor langt og med hvilken intensitet du bør gjennomføre løpetreningen. Det spiller ingen rolle om utgangspunktet er at du greier å gå og jogge i 500 meter, bare du tar utgangspunkt i det. Ut ifra hva du greier å gjennomføre av løpetrening, kan du øke treningsmengden gradvis. Dersom du har en skadehistorikk som du må ta hensyn til, må også dette tas med når du skal avgjøre hvor mye og hvor langt du skal trene hver uke.

Hvor langt man bør løpe vil avhenge av dine mål

Det andre du bør ta i betraktning er hva som er målet med løpetreningen din. Løper du for å konkurrere i en bestemt distanse, eller løper du for å gå ned i vekt? Sannsynligheten er uansett stor for at du trener for å bli bedre form. Uavhengig av hva som er hensikten din med å trene løping bør du ha satt deg ett eller flere mål med treningen. Ut i fra hva som er dine mål, må du legge opp treningen med tanke på hva du skal trene av løping og med hvilken intensitet, og hvor langt og hvor ofte du skal løpe hver uke.

Gradvis økning i hvor langt man bør løpe

Som vi har vært inne på tidligere, bør du ha en gradvis økning i treningsmengde fra uke til uke. Hvor mye økning vil variere fra individ til individ. Er du nybegynner bør du ikke øke mye i hvor langt du løper hver uke, for å unngå overbelastning og skader. Dersom du er sliten, stiv og støl over en periode på flere dager, er dette et tegn på begynnende overbelastning, og sannsynligheten er stor for at du trener for mye. Da bør du gå ned på treningsmengden. Generelt bør man redusere treningsmengden med 30-40 prosent hver fjerde uke, slik at kroppen får tid til å restituere.

Intensitet og hvor langt man bør løpe

Hvor mye trening man gjennomfører med moderat til hard intensitet vil være bestemmende for langt og hvor ofte man bør løpe. Trening med høyere intensitet vil kreve mer restitusjon, og vil være en begrensende faktor for hvor langt man bør løpe hver uke. Løping med høy intensitet bør ikke utgjøre mer enn en femtedel av den totale treningsmengden hver uke. Hovedvekten skal altså ligge på løpetrening med lav intensitet. Følger du denne 80-20 regelen, og varierer løpetrening med moderat til hard intensitet, kan det bidra en jevnere formutvikling, samtidig som du reduserer risikoen for å bli skadet.

Hvor langt bør man løpe

Den viktigste faktoren man bør ta utgangspunkt i for å bestemme hvor langt og hvor ofte man bør løpe er formnivået til den enkelte løper. Dette virker selvsagt, men faktum er at mange løpere overser dette og starter på et nivå som er altfor høyt. Konsekvensen av dette blir ofte at det meste av treningen blir gjennomført med moderat til hard intensitet, og det kan være en sikker vei mot overtrening og skader.

Andre faktorer som ikke er nevnt, som kan være avgjørende for hvor langt man bør løpe er dagsform. Dagsformen vil ofte avhenge av hvordan du føler deg fysisk og mentalt. Respekter at dagsformen ikke alltid er på topp, og gjennomfør heller restitusjonstrening, alternativ trening, eller ta en hviledag.

Relaterte artikler:

Hvor ofte trene løping

Hvor ofte bør man jogge

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *